| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,561,846 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,269,089 |
نمادشناسی« باز» در نقد اسطورهای – کهنالگویی در ادبیّات عرفانی(مطالعه موردی : منطق الطّیرعطّار و مثنوی مولانا ) | ||
| عرفان اسلامی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 خرداد 1401 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.2234/erfan.2022.691414 | ||
| نویسندگان | ||
| نسرین قدمگاهی1؛ رضا اشرف زاده* 2؛ مهیار علوی مقدم3 | ||
| 1دانشجوی دکتری گروه زبان وادبیّات فارسی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاداسلامی، تربت حیدریه، ایران. | ||
| 2استاد مدعو گروه زبان وادبیّات فارسی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاداسلامی،تربت حیدریه، ایران.نویسندة مسئول: drreza.ashraf@gmail.com | ||
| 3دانشیارگروه زبان وادبیّات فارسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران. | ||
| چکیده | ||
| در اسطورههای آفرینش بسیاری از اقوام بشری،آفرینش با"کلمه" و "سخن" آغاز میشود.اسطوره-کهن الگوها همچون لوحفشرده گاه،نگرشبشر را از آغاز تا بیزمان و بیمکان همراهی میکنند.در اینمیان، پرندگان جایگاه وسیعی در نماد پردازی کهنالگوها دارند.کهنالگوی باز که با خورشید ارتباط دارد،مورد تّوجه عطار و مولانا قرار گرفته است و رمزی از حرکت انسان از نفس گیاهی و حیوانی به شاخص انسانی تا پرواز به عالم قدس و سیر در لامکان است.در بررسی های به عمل آمده:عطار در نماد باز به دو بُعد خیر و شر توجّه دارد و به شناخت انسان ازماهیّت خود میپردازد و میخواهد انسان از دلبستگی به مردار دنیا خود را رها کند و سپس در مرحلۀ بالاتر از همدمی با شاهان و جاه و مقام دلکنده آنگاه او را تا رسیدن به سیمرغ همراهی میکند. مولانا با نگرش به اسطوره-کهنالگووشیوۀپردازشداستانهایعطار، در نگرشعرفانیبُعدانسانکاملرا درتکمیلسفرمرغان به طور نمادین ذکر میکندونمونههایی از باز-انسان کامل ارائه میدهد.انسان کامل در نظر مولانا؛یک:شامل انسانهای هم دوره او چون شمس تبریزی،حسام الدین چلبیو دوم: اسطورههای دینی که از حقیقت محمدی سرچشمه میگیرد؛چون علی (ع).در این روش با ذکر شواهد به روش کتابخانهای-فیش برداری به گونه استقرایی(جز به کل)پرداختهایم. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ادبیّات عرفانی؛ اسطوره-کهنالگو؛ باز؛ عطار؛ مولانا | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 92 |
||