| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,575,412 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,274,598 |
رابطهی مهارتهای ارتباطی و ذهن آگاهی با ابرازگری هیجانی در دانشجویان | ||
| فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
| دوره 9، شماره 31، اسفند 1396، صفحه 9-25 اصل مقاله (800.24 K) | ||
| نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
| چکیده | ||
| چکیده هدف از این پژوهش، مطالعهی رابطه مهارتهای ارتباطی و ذهن آگاهی با ابرازگری هیجانی در دانشجویان میباشد. به همین منظور، ۱۸۹ نفر از دانشجویان کارشناسی روانشناسی با گرایش بالینی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند، برای اطمینان بیشتر (۲۰۰ نفر) طبق جدول کرجسی و مورگان، به عنوان نمونه، و بصورت تصادفی و در دسترس انتخاب شدند. همه آزمودنیها پرسشنامه ابراز گری هیجانی کینگ و آموز، مهارتهای ارتباطی جرابک و پرسشنامه پنج عاملی ذهن آگاهی را تکمیل کردند. اطلاعات گرد آوری شده با استفاده از نرم افزار spss در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفت. در بخش استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد و با توجه به اینکه شدت و ضعف مد نظر بود، از تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که 6/25 درصد از واریانس متغیر ابراز گری هیجانی توسط دو متغیر ذهن آگاهی و مهارتهای ارتباطی تبیین میشود. به عبارت دیگر، 6/25 درصد از پراکندگی مشاهده شده در متغیر ابرازگری هیجانی توسط این متغیرها توجیه میشود. مقدار R مشاهده شده (506/0) نیز نشان دهنده آن است که مدل رگرسیون خطی حاضر میتواند برای پیش بینی استفاده شود. علاوه بر این، نسبت F محاسبه شده (126/32) در سطح اطمینان حداقل ۹۹ درصد معنادار است. با مراجعه به آماره t و سطوح معناداری، میتوان قضاوت کرد که هر دو متغیر ذهن آگاهی و مهارتهای ارتباطی با متغیر ابرازگری هیجانی همبستگی معنادار دارند. میتوان نتیجه گرفت که دو متغیر ذهن آگاهی و مهارتهای ارتباطی با متغیر ابرازگری هیجانی همبستگی مثبت و معنادار دارند. به عبارتی، با افزایش در این متغیرها، نمره ابراز گری هیجان افزایش مییابد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژههای کلیدی: مهارتهای ارتباطی؛ ذهن آگاهی؛ ابرازگری هیجانی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 67 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 96 |
||