تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,456,177 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,470,984 |
بررسی رابطهی بین انگیزش پیشرفت، روشهای تدریس، روشهای ارزشیابی و کیفیت برنامههای سوادآموزی با رجعت به بیسوادی در سواد آموختگان دوره سوادآموزی | ||
فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
دوره 9، شماره 31، اسفند 1396، صفحه 67-78 اصل مقاله (597.53 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
چکیده | ||
چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطهی بین انگیزش پیشرفت، روشهای تدریس، روشهای ارزشیابی و کیفیت برنامههای سوادآموزی با رجعت به بیسوادی در سواد آموختگان دوره سوادآموزی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی سواد آموختگان در سطح کشور بودند که طی سالهای 1386 الی 1390 دورههای سوادآموزی یا معادل آن را گذرانده بودند. نمونهای با تعداد 486 نفر (سواد آموخته) با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخابشده و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس پیشرفت تحصیلی محقق ساخته، پرسشنامه محقق ساخته ویژهی نوسوادان، مقیاس انگیزش پیشرفت هرمنس (HAMQ) بودند. برای تحلیل دادهها از روش همبستگی سود برده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین انگیزش پیشرفت، روشهای تدریس، روشهای ارزشیابی و کیفت برنامههای آموزشی با رجعت به بیسوادی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که با افزایش انگیزش پیشرفت و کیفیت روشهای تدریس، روشهای ارزشیابی و برنامههای آموزشی، رجعت به بیسوادی کاهش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: سوادآموزی؛ رجعت به بیسوادی؛ بزرگسالان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 36 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 37 |