| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,627,363 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,300,116 |
شناخت عوامل و چالشهای مؤثر بر پژوهشهای علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران | ||
| دانش شناسی | ||
| مقاله 3، دوره 15، شماره 56، خرداد 1401، صفحه 13-31 اصل مقاله (846.25 K) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| زهرا رضازاده* | ||
| دکترای تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی. دانشگاه فردوسی مشهد .ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: شناسایی عوامل و چالشهای مؤثر بر پژوهش در رشته علم اطلاعات و دانششناسی از منظر متخصصان دانشگاهی در ایران است. روشپژوهش: این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از نظریهپردازی زمینهای انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه عمیق و تجزیه وتحلیل و کدگذاری دادهها طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، با استفاده از نرمافزار تحلیل دادههای کیفی MAXQDA ۱۰انجام شد. جامعه پژوهش را اعضای کمیته برنامهریزی علم اطلاعات و دانششناسی و صاحبنظرا ن علم اطلاعات و دانششناسی در دانشگاههای مختلف را تشکیل دادند که با روش نمونهگیری هدفمند ترکیبی تعداد ۱۳ نفر به عنوا ن حجم نمونه انتخاب شدند. یافتهها: ۴۰۵ مفهوم در مرحله کدگذاری باز در۴۶ مقوله فرعی و ۲۵ مقوله اصلی انتخاب و دستهبندی شد. در شرایط زمینهای ۳۴ مفهوم و ۵ مقوله فرعی و ۳ مقوله اصلی؛ در شرایط علی ۸۹ مفهوم و ۱۵ مقوله فرعی و ۵ مقوله اصلی؛ در شرایط مداخلهگر ۱۴۲ مفهوم و ۱۳ مقوله فرعی و ۹ مقوله اصلی؛ در راهبردها ۱۱۴ مفهوم و ۸ مقوله فرعی و ۴ مقوله اصلی؛ و در پیامدها ۲۶ مفهوم و۵ مقوله فرعی و ۴ مقوله اصلی استخراج شد نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد عوامل سیاست کلان آموزشی که شامل استخراج مقاله از پایاننامه است باعث تولید دانش و رشد مقاله شده است و عامل محدودیت منابع مالی که باعث عدم پژوهش محوری شده است و ضعف برنامه پژوهشی که عوامل ضعف ساختار پژوهشی و فقر روشناختی و نبود مسألهیابی که ضعف در کار بست یافتهها را باعث میشود مهمترین عوامل مؤثر بر چالشهای پژوهش است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| عوامل مؤثر؛ چالشها؛ پژوهش؛ علم اطلاعات و دانششناسی؛ ایران | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 87 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 59 |
||