تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,550,023 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,684,222 |
مقایسه اثربخشی بسته آموزشی پیشگیری ازاهمالکاری تحصیلی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودتنظیمی و اجتناب تجربی دانش آموزان اهمالکار دوره دوم متوسطه | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 خرداد 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2021.1936198.3097 | ||
نویسندگان | ||
حسین هدایت1؛ ایلناز سجادیان* 2؛ احمد عابدی3؛ محمد رضا عابدی4 | ||
1دانشجوی دکترای مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
2دانشگاه ازاد اسلامی ، واحد خوراسگان ، گروه روانشناسی ، اصفهان ، ایران | ||
3گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران | ||
4استاد تمام گروه مشاوره، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی بسته آموزشی پیشگیری ازاهمالکاری تحصیلی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودتنظیمی و اجتناب تجربی دانش آموزان اهمالکار دوره دوم متوسطه انجام شد. نمونه پژوهش شامل 15 دانش آموز دوره دوم متوسطه، گروه آزمایش بسته آموزشی پیشگیری ازاهمالکاری تحصیلی و 15 دانش آموز دوره دوم متوسطه، گروه آزمایش مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد و 15 دانش آموز دوره دوم متوسطه به عنوان گروه کنترل(بدون درمان) بود. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس ارزیابی اهمالکاری تحصیلی- نسخه دانش آموز (سولومون و راثبلوم)، پرسشنامه خودتنظیمی یادگیری (زیمرمان و پونز)، پرسشنامه اجتناب تجربی (گیمز و همکاران) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. یافته ها نشان داد بسته آموزشی پیشگیری ازاهمالکاری تحصیلی بر خودتنظیمی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اجتناب تجربی در دانش آموزان اهمالکار دوره دوم متوسطه تأثیر بیشتری دارد. ازاین رو به دست اندرکاران امر در حوزه آموزش و پرورش دانش آموزان پیشنهاد میشود از بسته آموزشی پیشگیری ازاهمالکاری تحصیلی به منظور بهبود مشکلات مرتبط در این زمینه بخصوص خودتنظیمی استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
اهمالکاری تحصیلی؛ بسته آموزشی پیشگیری ازاهمالکاری تحصیلی؛ درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد؛ خودتنظیمی؛ اجتناب تجربی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 371 |