تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,326 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,941 |
برآورد میزان آسیبپذیری و تابآوری کاربریهای شهری در شرایط بحران و تخلیه اضطراری مورد: مدارس ناحیه دو آموزشی اصفهان | ||
آمایش محیط | ||
دوره 15، شماره 56، خرداد 1401، صفحه 47-66 اصل مقاله (577.67 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مسعود تقوایی1؛ علی جوزی خمسلویی* 2 | ||
1(استاد گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه اصفهان) | ||
2(دانشجوی دکتری گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه اصفهان) | ||
چکیده | ||
ارزیابی میزان تابآوری کاربریهای شهری و همچنین بررسی وضعیت آسیبپذیری آنها در بحرانهای احتمالی در برنامههای مدیریت بحران شهری بسیار برجسته بوده و ضرورتی خاص دارد. علاوه بر این، در میان کاربریهای شهری، کاربری آموزشی به دلیل اینکه مرکز تجمع نیروهای انسانی بالقوه متخصص در آینده بوده و در اولویت اول امداد و نجات میباشد، اهمیتی فوقالعاده دارد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی میزان آسیبپذیری در بحرانهای احتمالی و همچنین بهرهمندی مدارس ناحیه دو آموزشی کلانشهر اصفهان از شاخصهای مدیریتی تأثیرگذار در برنامهریزی بحران و عملیات تخلیه اضطراری جمعیت است. جامعه آماری پژوهش، تمامی مدارس ناحیه دو آموزشی کلانشهر اصفهان است که این ناحیه در دو منطقه شهری سه و چهار قرار دارند. تعداد مدارس مورد نظر 142 مورد بود که در پنج گروه ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان، هنرستان و استثنایی مطالعه شدند. روش تحقیق در پژوهش حاضر، کاربردی، پیمایشی- تحلیلی است. مدارس موجود در منطقه مورد مطالعه با بهکارگیری دو گروه شاخص ویژه با عنوان شاخصهای بنیادین و شاخصهای مدیریتی ارزیابی و بررسی شدهاند. شاخصهای مذکور به صورت ترکیبی و نوین بوده و ماحصلی از آخرین متدهای کاربردی توسط پژوهشگران و مؤسسات تحقیقی در حوزه مدیریت بحران است. نتایج بدست آمده نشان میدهد که مدارس ناحیه دو آموزشی اصفهان از لحاظ ساختارهای بنیادین ضعیف بوده و میزان تابآوری آنها در بحرانهای احتمالی مانند زلزله اندک است. از سوی دیگر، وضعیت مدیریت بحران در این مدارس با استناد به امتیازات و درصدهای بهرهمندی در شاخصهای مدیریتی نامطلوب بوده و به عبارت بهتر، این مدارس در مدیریت بحران و تخلیه نیز به شدت ضعیف هستند. به طور کلی، وضعیت مدارس مورد مطالعه در حوادث احتمالی با در نظر گرفتن یکپارچه شاخصها (مجموع شاخصهای بنیادین و مدیریتی) نامناسب، آسیبپذیر و بحرانی بوده و نیازمند تقویت زیرساختها و رویکردهای مدیریتی است. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیبپذیری؛ تاب آوری؛ بحران؛ مدارس؛ ناحیه دو آموزشی اصفهان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 160 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 199 |