تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,449,357 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,466,144 |
اثر بخشی ذهناگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر عاطفۀ مثبت و منفی و اختلالات درونیشدۀ دانشآموزان دختر دارای مشکلات رفتاری شهرستان نجفآباد | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقاله 9، دوره 23، شماره 1 - شماره پیاپی 87، خرداد 1401، صفحه 100-110 اصل مقاله (824.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2020.1866458.1801 | ||
نویسندگان | ||
اعظم طغیانی ریزی1؛ مریم قربانی* 2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد، اصفهان، ایران | ||
2عضو هیأت علمی، گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر عاطفۀ مثبت و منفی و اختلالات درونیشدۀ دختران دارای مشکلات رفتاری بود. روش پژوهش نیمهتجربی از نوع طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل دانشآموزان دختر دارای مشکلات رفتاری مقطع دوم ابتدایی بود که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل 30 نفر از دانشآموزان دختر شهرستان نجف آباد در سه مدرسه بودند که به شیوۀ نمونهگیری خوشهای انتخاب و سپس در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس مشکلات رفتاری (Ratter,1967)، مقیاس مشکلات رفتاری درونیسازیشده ((Akhenbakh and Raskorela, 2001 و مقیاس عاطفۀ مثبت و منفی (Watson, Clark and Telgen, 1988) بودند. گروه آزمایش طی 8 جلسه به مدت یک ساعت و نیم تحت مداخلۀ آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس بیانگر آن بود که ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس، بر ابعاد عاطفۀ مثبت و منفی (افزایش احساس مثبت و کاهش احساس منفی) و ابعاد اختلالات درونیشده (گوشهگیری، افسردگی، شکایات جسمانی و مقیاس اضطراب/ افسردگی) اثرگذار است. (05/0P<). همچنین نتایج نشان داد که آگاهی مبتنی برکاهش استرس به شیوۀ گروهی 6/18% از تغییرات عاطفۀ مثبت، 4/18% از تغییرات عاطفۀ منفی، 9/22% از تغییرات گوشهگیری/ افسردگی، 24% از تغییرات شکایات جسمانی و 2/34 % از تغییرات اضطراب/ افسردگی را تبیین میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
مشکلات رفتاری؛ اختلالات درونیشده؛ عاطفۀ مثبت و منفی؛ ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس؛ دانشآموزان دختر دارای مشکلات رفتاری | ||
مراجع | ||
Kabat-Zinn, J. (2003). Participatory Medicine. Journal of European Academy of Dermatology and Vereneology, 14(2), 239-240.
Kaviani, Hossein; Jewelry, Forouzan; Bahirai, Hadi (2005). The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) in reducing negative self-efficacy thoughts, dysfunctional attitudes, depression, and anxiety: 60-day follow-up. Journal of Cognitive Science 7 (1): 59-49.
Keng SL, Smoski MJ, Robins CJ. (2011). Effects of mindfulness on psychological health: a review of empirical studies. Clin Psychol Rev; 31:1041-56
Khodabakhsh Pir Kalani, Roshanak; Rahim Jaroni, Haniyeh. (2015). The effectiveness of cognitive-behavioral combination therapy and mindfulness-based stress reduction in the treatment of a case of generalized anxiety disorder, Clinical Psychological Studies, 13 (4): 121-147
Lotfabadi, Hossein (2018). Emotions and identities of adolescents and young people. Tehran: Third Generation Publications, First Edition.
Mirzaei, Elham; Shairi, Mohammad Reza (2018). Evaluating the effectiveness of stress reduction treatment model based on awareness of positive and negative emotions and depressive symptoms, Journal of Medical School, 61 (1): 864-876
Mitmansgruber. H., Beck, M.T., & Schubler.G (2015 ). Mindful helper: Experiential avoidance, meta-emotion,and emotion regulation in paramedics. Journal of Research in Personality, 15(2), 345-361.
Quay, H.C., & Peterson, D. R. (2012). Manual for the Revised Behavior Problem Checklist: Coral Gables, FL: Author
Shaykh al-Islami, Razieh; Salvation, infallibility; Ahmadi, Sarah (2011). Anticipation of the components of happiness of married women through self-esteem and marital relations, Women in Culture and Art, 3 (1): 172-167.
Shiri, Ismail; Valipour, Mostafa; Mazaheri Tehrani, Mohammad Ali; Rudbari Saghaei, Behnaz (2015). Investigation of the prevalence of internalization and externalization behavioral problems among male secondary school students in Zanjan city, Behavioral Sciences Research, 12 (2): 44-53.
Tsaousis I, Nikolaou I, Serdaris S, Judge T. (2007). Do the core. Self- evaluation moderate the relationship between subjective well-being and physical and psychological health? Personality and Individual Differences, 42(2): 1444-1452. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 161 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 176 |