تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,199 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,855 |
مقایسۀ سبکی هجویات سنایی، انوری و جمالالدین عبدالرزاق | ||
مطالعات زبان و ادبیات غنایی | ||
دوره 11، شماره 38، اردیبهشت 1400، صفحه 72-89 اصل مقاله (844.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حشمت اله انصاری1؛ مریم جعفری* 2؛ غلامعباس ذاکری2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان ادبیات فارسی، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران | ||
2استادیار زبان وادبیات فارسی، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از انواع فروع ادب غنایی که بسامد بسیاری در آثار بیشتر شاعران پارسیگو دارد، «هجویهسرایی» است. بررسی ویژگیهای سبکی این گونۀ ادبی میتواند سهم مهمی در ورود به دنیای ذهن شعرا و شناختن اندیشهها، عواطف و رویکردهای آنها داشته باشد. در این مقاله سعی شده است هجویات سنایی، انوری و جمالالدین که هر سه از شاعران بنام و برجستة قرن ششم و سبک سلجوقی هستند، در سه حوزۀ زبانی، ادبی و فکری با تکیه بر مضامین اجتماعی و فرهنگی مورد برسی قرار گیرد. در این تحقیق به شیوۀ کاربرد اوزان عروضی، صور خیال، قالبهای شعری، ایدئولوژی و واژگان گزیده؛ شامل: استفاده از نامهای جانوران در هجو، استفاده از ساخت مصغر، هجوهای پنهان و آشکار، بهکارگیری واژههای تابو و نیز استفاده از آیات قرآنی در هجو، هجوهای پنهان و آشکار، شخصی و اجتماعی در شعر این سه شاعر پرداخته شدهاست. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که زبان جمالالدین در هجو از سنایی و انوری عفیفتر است؛ اما هجویات سنایی و انوری نسبت به جمالالدین زبانی تند، گزنده و هتّاک دارد. این سه شاعر با بهرهگیری از هنر شاعری خود و احاطهای که بر اوضاع جامعۀ عصر خود داشتهاند، بسیاری از مفاسد و ناهنجاریهای اجتماعی عصر را به تصویر کشیدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات غنایی؛ شعر؛ هجو؛ سنایی؛ انوری؛ جمالالدین عبدالرزاق | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 120 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 111 |