تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,539 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,367 |
تکرار در مثنوی معنوی و حدیقه سنایی | ||
فصلنامه مطالعات ادبیات تطبیقی | ||
دوره 16، شماره 61، خرداد 1401، صفحه 129-151 اصل مقاله (407.84 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/clq.2022.1838913.1522 | ||
نویسندگان | ||
فرشته یارمحمدی* 1؛ رضا حیدری نوری2؛ ملک محمد فرخزاد3 | ||
1گروه زبان و ادبیات فارسی ، دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی ، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی ، ایران، نویسنده مسئول | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ایران. | ||
3عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ساوه و مدیر گروه ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه | ||
چکیده | ||
یکی از انواع موسیقی شعر، موسیقی درونی است که بیشتر به صورت تکرار آوایی دیده میشود. این نوع موسیقی در کنار قافیه و ردیف علاوه بر این که به هماهنگی آوایی بیت کمک میکند، از نظر معنایی نیز دارای اهمیت است. گویندگان به دلایل مختلفی نظیر تأکید بر یک موضوع، نشان دادن اهمیت آن و جلب نظر مخاطب، به تکرار میگرایند. تکرار دارای انواعی است که با نامهای مختلف در آرایههای لفظی مطرح میشود: واجآرایی، جناس، تکرار هجا، تکرار کلمه، شبکه معنایی، ردالصدر علیالعجز، ردالعجر علیالصدر و ... در این پژوهش با هدف شناخت ویژگیهای آوایی مثنوی مولوی و حدیقه سنایی، به روش توصیفی-تحلیلی این دو اثر را از نظر نحوه تکرارها، مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیدهایم که تکرار کلمه یکی از عناصر مهم در این دو اثر به شمار میرود. تکرار کلمه در مثنوی هدفمندانهتر بوده و به انسجام معنایی و روابط طولی ابیات کمک کرده است. انواع دیگر تکرار از جمله: تکرار در آغاز ابیات متوالی، تکرار از ابتدای مصراعها، واجآرایی، شبکه معنایی، تکرار هجا، تکرار مصوت نیز در مثنوی مولوی و حدیقه سنایی دیده میشود اما در هر دو اثر به شیوهای هنرمندانه بدون گرایش به تکلف ایجاد شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مثنوی؛ حدیقه؛ تکرار؛ واج آرایی؛ جناس | ||
مراجع | ||
آقاحسینی، حسین و آقازینالی، زهرا. 1387ش، «تحلیل کنایه و آیرونی، ادبیات فارسی و انگلیسی»، فصلنامه کاوش نامه زبان و ادبیات فارسی، سال نهم، شماره هفدهم، صص127-95.
جعفری قریه علی،حمید و پورینی اسدی، لیلا. 1399ش، «بررسی شگردهای داستانک پردازی در بحر طویل های ابوالقاسم حالت» ، فنون ادبی ، سال12،ش3، صص66-53.
حسینی موخر، محسن و نجات، احمد. 1395ش، «بررسی تطبیقی درون مایه اعتراض در شعر احمد مطر و علیرضا قزوه»، دو فصلنامه مطالعات تطبیقی فارسی-عربی،سال1 ، ش 2، صص66-39.
رجبی،فرهاد.1391ش، «رسالت طنز در شعر میرزاده عشقی و احمد مطر»، مجله زبان و ادبیات عربی،ش7، صص102-73.
زینی وند، تورج. 1391ش، «طنز تلخ در شعر پایداری فلسطین،(مطالعه مورد پزوهش: شعر راشد حسین)»، فصلنامه نقد ادب عربی معاصر دانشگاه یزد، سال دوم، شماره سوم،صص 101-77.
ساکنیان دهکردی، مهسا. 1387ش، «رویکردی به ادبیات طنز با جستاری در شعر ابوالقاسم حالت»، فصلنامه دانشکده ادبیات و علوم انسانی، سال سوم، ش8و9، صص94-69.
عسگری،مهرناز و فاضلی،مهبود، صلاحی مقدم، سهیلا. 1398ش، «تحلیل انتقادی گفتمان دو اثر طنز آمیز «دیوان خروس لاری» از ابوالقاسم حالت و «مجموعه آثار محمد علی افراشته» بر اساس الگوی ون لیوون(1996م)، فصلنامه پژوهش های ادبی سال16 ش64، صص88-57.
غلامحسین زاده، غلامحسین و دیگران. 1390ش، «مقایسه آیرونی با صناعات بلاغی فارسی»، فصلنامه زبان و ادبیات فارسی، سال19،ش7، صص135-107. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 158 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 83 |