تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,286 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,919 |
بازپژوهی دلالت مطابقی آیات «تحریفناپذیری» | ||
فصلنامه مطالعات قرآنی | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 49، خرداد 1401، صفحه 73-94 اصل مقاله (474.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/qsf.2022.691946 | ||
نویسندگان | ||
محمد رسول آهنگران* 1؛ محمد حسینی پور2 | ||
1استاد، دانشگاه تهران، پردیس فارابی، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری تطبیقی، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
جاودانگی تحریفناپذیری قرآن دارای ادله نقلی از کتاب و سنت و ادله عقلی است. ادلّه نقلی آن از قرآن، آیه 9 سوره حجر و آیه 42 سوره فصلت است که خداوند در آنها بهترتیب، خبر از حفظ قرآن و نیز عدم ورود باطل در آن داده است. تحقیق حاضر، نحوه دلالت این آیات بر تحریفناپذیری قرآن با محوریت مفهوم کلمه مجنون را بررسی کرده است. با توجه به بررسی لغوی این واژه، باورهای جاهلیت پیرامون آن، تحلیل مراد مخاطبان پیامبر از استعمال آن و ادبیات قرآنی پیرامون آن، ثابت شد که از منظر مخاطب اولیه قرآن، مجنون نه دیوانه، بلکه کسی است که با جنّیان در ارتباط بوده و از آنها کهانت، شاعری و ساحری میآموزد. لذا مقتسمانی که قرآن را بخشبخش نموده، بخشی را کهانت و بخشی را شعر میپنداشته و پیامبر را به دلیل ارائه سایر معجزات غیر از قرآن، ساحر خطاب میکردند، به ایشان تهمت ارتباط با جنّیان داده و مبدأ وحی را نه خداوند، بلکه جنیان میدانستند. از همین رو، قرآن در دو آیه مورد بحث و نیز سیاق پس و پیش آن، این اتهام را از پیامبر رفع کرده، خدا را هم مبدأ وحی و هم حافظ آن از دستبرد شیاطین معرفی نموده، خود قرآن را عزیز و منیع دانسته و ورود جن به آن را نفی کرده است. بنابراین دلالت مطابقی آیات بر عمومیت و جاودانگی تحریفناپذیری قرآن و تفهیم این معنا برای مخاطب اولیه رد شد؛ هرچند امکان وجود سایر دلالتها در این دو آیه شریفه بر جاودانگی تحریفناپذیری وجود داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحدی؛ دلالت مطابقی؛ حفظ؛ ذکر؛ مجنون؛ مقتسم | ||
مراجع | ||
قرآن کریم
آلوسی، محمود بن عبدالله، روحالمعانی فی تفسیر القرآن العظیم، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1415ق.
ابنابیزمنین، محمد بن عبدالله، تفسیر ابنابیزمنین، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1424ق.
ابنفارس، احمد بن فارس، معجم مقاییساللغة، بیروت، دار الفکر، 1399ق.
ابنقتیبة، عبدالله بن مسلم، غریب القرآن، بیروت، دار و مکتبة الهلال، 1411ق.
ابنعاشور، محمدالطاهر بن محمد، التحریر و التنویر، تونس، دار التونسیة للنشر، 1984م.
ابنعطیه، عبدالحق بن غالب، المحررالوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1422ق.
ابنمنظور، محمد بن مکرّم، لسانالعرب، بیروت، دار صادر، 1414ق.
ابنوهب دینوری، عبدالله بن محمد، الواضح فی تفسیر القرآن الکریم، بیروت، دار الکتب العلمیه، 1424ق.
ابوالفتوح رازی، حسین بن علی، روضالجنان و روحالجنان، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، 1371ش.
اسماعیلحقی، اسماعیل بن مصطفی، روحالبیان، بیروت، دار الفکر، 1405ق.
اسماعیلزاده، حسن، چالشهای معادلیابی واژه «مجنون» در ترجمه آیات قرآنکریم بر اساس نظریّه معنی در ترجمه، پژوهشهای ترجمه در زبان و ادبیّات عربی، سال5، شماره12، بهار-تابستان1394ش.
انصاری، مرتضی ابن محمدامین، المکاسب، قم، مجمع الفکر الإسلامی، 1413ق.
ایزوتسو، توشی هیگو، خدا و انسان در قرآن، احمد آرام، تهران، دفتر نشر آثار فرهنگی، 1368ش.
بابایی، علیاکبر، قواعد تفسیر قرآن، تهران، سمت، 1394ش.
بوکای، موریس، مقایسهای بین تورات، انجیل، قرآن و علم، ذبیح الله دبیر، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1370ش.
بیضاوی، عبدالله بن عمر، أنوارالتّنزیل و أسرارالتّأویل، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، 1418ق.
حر عاملی، محمد بن حسن، وسائلالشیعة إلی تحصیل مسائلالشریعة، قم، مؤسسة آل البیت لإحیاء التراث، 1414ق.
حسّانبنثابت، الدیوان، محمد نعیم بربر، بیروت، المکتبة العصریة، 2010م.
حسینی، سیدمحمدباقر؛ صبوری، محمود؛ جعفری، محمد، تأثیر قرآن بر اشعار حسّان بن ثابت، دانشگاه آزاد جیرفت، فصلنامه مطالعات قرآنی، 1398ش.
خلیل بن أحمد، العین، دار و مکتبة الهلال، بی تا.
خویی، سید ابوالقاسم، البیان فی تفسیر القرآن، سید جعفر حسینی، قم، دار الثقلین، 1393ش.
راغب، حسین بن محمّد، المفردات فی غریب القرآن، بیروت، دار العلم، 1412ق.
رامیار، محمود، تاریخ قرآن، تهران، امیرکبیر، 1369ش.
زمخشری، جارالله، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، بیروت، دار الکتاب العربی، 1407ق.
سیّد رضی، محمد بن حسین، نهجالبلاغة، محمد دشتی، تهران، مؤسسه زهد، 1379ش.
سیوطی، جلال الدین، اتقان در علوم قرآن، سیدمحمود طیب حسینی، قم، دانشکده اصول دین، 1392ش.
ـــــــــــــــــــ، الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور، قم، کتابخانه مرعشی، 1404ق.
عبده، محمد، المنار، بیروت، دار المعرفة، 1414ق.
فراء، یحیی بن زیاد، معانی القرآن، قاهرة، الهیئة المصریة العامة للکتاب، 1980م.
فخررازی، محمد بن عمر، تفسیر الکبیر، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، 1420ق.
قرشی، محمد بن ابی الخطاب، جمهرة أشعار العرب فی الجاهلیة و الإسلام، قاهرة، دار النهضة، بیتا.
قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، قم، دار الکتاب، 1363ش.
صدر، سید محمدباقر، دروس فی علم الاصول، الحلقة الاولی، قم، دار الثقلین، 1420ق.
طباطبایی، سیدمحمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، سیدمحمدباقر موسوی، تهران، انتشارات محمدی، 1363ش.
طبرانی، سلیمان بن احمد، التفسیر الکبیر، اربد، دار الکتاب الثقافی، 2008م.
طبرسی، فضل بن حسن، مجمعالبیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دار المرتضی، 1427ق.
طبری، محمد بن جریر، جامع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دار المعرفة، 1412ق.
طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، بیتا.
طیبحسینی، محمود، شریفینسب، حامد، معناشناسی واژە «مجنون» در قرآن کریم، آموزههای قرآنی، مشهد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، شماره23، بهارـتابستان ١٣٩۵ش.
کلباسی، زهرا، احمدنژاد، امیر، دلالت آیه نهم سوره حجر بر تحریفناپذیری قرآن، میبد، دوفصلنامه کتاب قیم، شماره17، 1396ش.
مسعودی، علی بن الحسین، مروجالذهب، قم، دار الهجرة، 1409ق.
معرفت، محمد هادی، التمهید فی علوم القرآن، ابومحمد وکیلی، تهران، سازمان تبلیغات اسلامى، 1371ش.
مفید، محمدبنمحمد، الإرشاد، قم، مکتبة بصیرتی، 1376ش.
مقاتل بن سلیمان، تفسیر مقاتل بن سلیمان، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، 1423ق.
مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الإسلامیة، 1401ق.
میبدی، ابوالفضل، کشفالأسرار و عدةالأبرار، تهران، چاپخانه سپهر، 1361ش. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 145 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 76 |