تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,430 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,993 |
اثربخشی تربیت زیباییشناختی بر تفکر انتقادی و تدریس خلاق دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 1، دوره 17، شماره 70، خرداد 1401، صفحه 1-26 اصل مقاله (747.67 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/educ.2022.1928086.2676 | ||
نویسندگان | ||
علی ابراهیمی نیا* 1؛ فیروزه زنگنه مطلق2؛ حمید جعفریان یسار3؛ مژگان محمدی نائینی4 | ||
1مربی، گروه زبان و ادبیات، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران(نویسنده مسئول) | ||
2گروه روان شناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | ||
3استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
4گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | ||
چکیده | ||
این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی تربیت زیباییشناختی بر تفکر انتقادی و تدریس خلاق دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی1400- 1399 انجام شد. روش پژوهش آن شبه آزمایشی در یک طرح پیشآزمون و پسآزمون بود و به شکل مطالعه موردی روی 60 نفر از دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان قم که بهصورت تصادفی ـ خوشهای انتخاب شده بودند، اجرا گردید و بسته آموزشی تربیت زیباییشناختی محقق ساخته نیز، طی 8 جلسه 90 دقیقهای بر اساس رویکرد سازنده گرایی (E5) آموزش داده شد. ابزار اندازهگیری شامل دو پرسشنامه استاندارد تفکر انتقادی کالیفرنیا(1994) و تدریس خلاق چائوهانگ(2005) بود. پایایی پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا در این مطالعه 91/0 و پایایی پرسشنامه تدریس خلاق چائوهانگ، 89/0 برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیره و نرم افزار SPSS نسخه 25 استفاده شد. نتایچ پژوهش نشان داد که بسته آموزشی تربیت زیباییشناسی به طور معنی دار (با اطمینان 99 درصد) در بهبود تفکر انتقادی و تدریسخلاق دانشجو معلمان مؤثر بوده است. بنابراین بر اساس نتایج پژوهش حاضر، میتوان تربیت زیباییشناسی را به عنوان راهبردی مناسب و کارآمد برای بهبود تفکر انتقادی و تدریس خلاق دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت زیباییشناختی؛ تفکر انتقادی؛ تدریس خلاق؛ دانشجومعلمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 275 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 132 |