تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,313 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,932 |
ولایت در اندیشۀ شمس تبریزی و بازتاب آن در آثار سلطانولد | ||
عرفان اسلامی | ||
دوره 19، شماره 72، تیر 1401، صفحه 1-24 اصل مقاله (369.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
داود واثقی خوندابی* 1؛ مهدی ملک ثابت2؛ محمّدکاظم کهدویی3 | ||
1پسادکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.نویسنده مسئول: d.vaseqhi@gmail.com | ||
2استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه یزد، یزد،ایران. mmaleksabet@yazd.ac.ir | ||
3استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه یزد، یزد،ایران. | ||
چکیده | ||
مبحث «ولی و ولایت» یکی از اساسیترین مباحث عرفان اسلامی است. ولایت در لغت به معنای قرب، محبّت، نصرت، امارت و... است؛ امّا ولی در اصطلاح اهل عرفان به کسی گفتهمیشود که با نابودکردن صفات بشری و فانیشدن در حق به تولّد دوباره رسیدهباشد. در این جستار که مبتنیبر مطالعات کتابخانهای و به شیوۀ توصیفی – تحلیلی است تأثیرپذیری سلطانولد از شمس تبریزی در موضوع ولایت بررسیمیشود. شمس تبریزی و سلطانولد، ولی را کسی میدانند که با رسیدن به مرتبۀ فنای الهی به صفاتی دیگر مانند «دوری از کرامتنمایی»، «علم لدنّی و موهوبی»، «انفاس حقانی» و«فراست یا اشراف بر ضمایر» مزیّن باشد. به اعتقادآنها اگرچه شناخت حقیقت وجودی اولیای الهی از شناخت خداوند دشوارتر است امّا سالکان باید با شناخت دقیق از این افراد، سرسپردۀ آنها شوند و از مدّعیان دروغین بپرهیزند. شمس و سلطانولد اولیا را به دو گروه مستوران و مشهوران تقسیمکردهاند. در نظرگاه آنها، اولیای الهی اگرچه همگی نوری واحدند امّا هر کدام به اندازۀ قرب خود از تابش حسن الهی برخوردارمیشوند که در این میان مرتبۀ «مطلوبان یا معشوقان» از مرتبۀ «طالبان یا عاشقان» بالاتر است. علاوهبراین، قطب شاه اولیا محسوبمیشود و در حقیقت هدف غایی از آفرینش جهان است. | ||
کلیدواژهها | ||
طریقۀ مولویه؛ شمس تبریزی؛ سلطانولد؛ ولی و ولایت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 118 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 147 |