| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,632,012 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,303,148 |
تبیین ارتباط الفاظ قرآن با شهود واقعیات بیرونی آیات در عرفان اسلامی | ||
| عرفان اسلامی | ||
| دوره 19، شماره 72، تیر 1401، صفحه 25-44 اصل مقاله (346.86 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| شهلا رحمانی1؛ سوسن آل رسول* 2؛ مهرداد عباسی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری الهیات علوم قرآن و حدیث، واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
| 2استاد گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. نویسنده مسئول: s_alerasoul@kiau.ac.ir | ||
| 3دانشیار گروه الهیات علوم قرآن و حدیث، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| عدمتصریح عرفا به مبانی تفسیری و مبهمبودن روش تفسیری ایشان سببشد تا گمانشود تفاسیر عرفانی از روشهای متداول فهم متن و قواعد تفهم پیروینمیکنند و مستند تفاسیر عرفانی، ذوق و سلیقه شخصی عارف و از باب تداعی معانی و خارج از دلالت ذاتی الفاظ تلقیگردید. این در حالی است که مفسر عارف در بیان مراد الهی، لفظ آیات را دارای اصالت و موضوعیت ویژهای میداند و در صدد است تا به بیان فهم مراد متکلم دستیابد به گونهای که نزد وی کشف و شهود متباین با معنای ظاهری آیات، از علائم انحراف و پوشیدگی شهود است. هستیشناسی عرفانی برای ظواهر عالم، باطنی قائل است. از این رو مفسر عارف، تفسیر را در ظواهر الفاظ متوقف نمیبیند و میکوشد تا با درنظرگرفتن واقعیات بیرونی آیات، از وسائطی چون خیال، تمثیل، داستان، موعظه و حدیث یاریجوید و به تبیین معانی مشهود خود بپردازد. مقاله حاضر سعیدارد تا جایگاه الفاظ قرآن و واقعیات بیرونی آیات را در اندیشه نوآورانه عارف تحلیلنماید و اثباتکند آنچه عارف در شهود میبیند از مقوله تفسیر به معنای عام است و تأویلات عرضی و طولی مطرحشده توسط عرفا تناقضی با ظاهر آیات ندارد بلکه متمم و مکمل آن است و آنچه عارف در شهود میبیند برگرفته از همان واژگان قرآنی است که در ساختارهایی نو آنها را بهکارمیگیرد تا میان آنچه از ظاهر قرآن دریافتمیشود و آنچه در شهود دریافته وحدت برقرارکند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تفسیر عرفانی؛ تأویل؛ ظاهر آیات؛ واقعیات بیرونی؛ خیال؛ تمثیل؛ داستان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 104 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 123 |
||