تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,506 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,312 |
بررسی «سماع» بارویکرد به نظریات مطرح در نسخۀ خطی کتاب «لطایف اشرفی» | ||
عرفان اسلامی | ||
دوره 19، شماره 72، تیر 1401، صفحه 243-262 اصل مقاله (569.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اسما آتش گوهری1؛ عبد الرضا مدرس زاده* 2؛ محمدرضا شریفی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کاشان،دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران. | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان. ایران. *نویسنده مسئول: drmodarreszadeh@yahoo.com | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نراق، دانشگاه آزاد اسلامی نراق، ایران. | ||
چکیده | ||
سماع صوفیانه از دیرباز در آثار نظم و نثر عرفا جایگاه ویژهای به خود اختصاصداده و همواره مورداختلاف اهل تصوّف بودهاست. برخی آن را غذای روح مینامیدند و برخی انکارمیکردند و بیزاریمیجستند. در این میان با بررسی نسخۀ خطی کتاب لطایف اشرفی نظریات شیخ اشرفالدین سمنانی ـ عارف نامیِ قرن هشتم و نهم ایرانیالاصلِ هندوستان ـ درمییابیم که وی به سماع نگاهی ویژه داشته و از آن بهعنوان گوشسپردن به نغمههای زیبا و نیز به معنای پایکوبی یادنمودهاست. او آدمیان را به سه گروه تقسیمکرده و حکم سماع را باتوجهبه ویژگیهای روحی مستمع، موشکافانه معرفی نمودهاست. وی شروط خاصی برای سماع قائل است که اگر کسی آن شروط را بهجایآورد، به حیات جاودانی نائلمیشود. با اینکه اکثر مشایخ چشتیه ـ از متقدّمین و متأخّرین ـ سماعکرده و آن را جایز دانستهاند، لیکن اشرفالدین ملاک مباحبودنِ سماع را به مستمع و نحوۀ انجام شروط سماع منوط میداند. بهطورکلّی، نگاه عابدانۀ وی به سماع، درخورتوجه است؛ تاآنجاکه بهترین مکان برای سماع را مسجد معرفیمینماید. در این پژوهش برآنیم تا ضمن معرفی اجمالی سیّداشرفالدین سمنانی و کتاب لطایف اشرفی، نظریات شاخص وی را در مورد «سماع» تحلیل و بررسی نماییم. | ||
کلیدواژهها | ||
سماع؛ سیّداشرفالدین سمنانی؛ لطایف اشرفی؛ تصوّف؛ عرفان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 60 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 84 |