تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,110 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,449,845 |
بررسی تطبیقی «انسانکامل» در آراء متصوفه و اندیشمند شیعی معاصر منصور براعتی | ||
عرفان اسلامی | ||
دوره 19، شماره 72، تیر 1401، صفحه 305-324 اصل مقاله (404.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ودود هدائی1؛ حسین مرادی زنجانی* 2؛ محمدحسین صائینی3؛ فرهاد ادریسی4 | ||
1دانشجوی دکتری گروه علوم قرآن و حدیث، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. *نویسنده مسئول: hmoradiz@yahoo.com | ||
3استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران | ||
4دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. | ||
چکیده | ||
انسان کامل، فارغ از شیوۀ تبیین، از آموزههای مشترکِ عرفای اسلامی است. وجوه اشتراک و اختلاف این ایده در قالب طرح نمونۀ قدسی از انسان یا انسان کامل مطرحمیشود. پژوهش حاضر با روش توصیفی و تحلیلی به بررسی تطبیقی ایدۀ مزبور در آراء اندیشمند و مفسر شیعی معاصر، منصور براعتی و متصوفه اختصاصدارد. براعتی، مفسر شیعی و ابنعربی، پدر عرفان نظری متصوفه، عقیدهدارند انسانِ کامل، خلیفۀ حق و واسطۀ او با مردمان است. اگر این واسطه از میان برخیزد، عالم متلاشیشده و آخرت آغازمیشود. وجود پیامبر اکرم(ص) به عنوان عقل اول و کاملترین انسان در جهان هستی، از دیگر نتایج فکری مشترک براعتی و متصوفه است. تمامی موجودات عالم هستی از فرشتگان و انبیا و سایر انسانها، تحتامر و ارادۀ این عقل اول قراردارند. از تفاوتهای بارز دو ایده این است که براعتی عقیده دارد مصداق انسان کامل در وجود انبیای الهی و امامان معصوم تجلیمییابد و دیگر انسانها نیز بهتناسب ظرفیت و استعدادهای درونی بهواسطه انسانهای کامل، در مسیر رشد و کمال قراردارند. ولی در تصوف علاوهبر انبیای مکرم، پیران و اقطاب صوفیه نیز در دستۀ انسان کامل جایدارند. | ||
کلیدواژهها | ||
انسان کامل؛ براعتی؛ متصوفه؛ شیعه؛ انبیا؛ امام | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 88 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 96 |