تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,377 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,984 |
واکاوی دیدگاه طبقاتی بهرام بیضایی در پرتو نظریات ویتفوگل و مارکس با تکیه بر نمایشنامههای آرش، اژدهاک، بندار بیدخش، سلطان مار، چهار صندوق، در حضور باد | ||
تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) | ||
دوره 14، شماره 52، تیر 1401، صفحه 26-49 اصل مقاله (518.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/dk.2022.692012 | ||
نویسندگان | ||
شیرزاد طایفی* 1؛ کورش سلمان نصر2 | ||
1دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
دریافت نگرش های اجتماعی، سیاسی، تاریخی و... در آثار ادبی، یکی از راه های کشف معنا در آنها است. برای نیل به این هدف، باید با نظریه های سایر حوزه های علوم انسانی آشنا شد. نظریۀ استبداد شرقی ویتفوگل و دیدگاه های مارکس در ارتباط با مفهوم طبقه در جامعه، از جمله رویکردهایی است که ما را با چگونگی شکل گیری طبقات اجتماعی یاری می رسانند. نظریۀ استبداد شرقی نشان می دهد چگونه استبداد حاکم بر جوامع آب سالار شرقی، باعث شکل گیری طبقات جامعه می گردد و نظریۀ مارکس تأثیر مالکیت خصوصی و در نهایت سرمایه داری را بر شکل گیری طبقات در جامعه، توضیح می دهد، که از همین رهگذر می توان به بررسی جوامع، در آثار ادبی پرداخت. بهرام بیضایی یکی از نمایشنامه نویسانی است که طبقات اجتماعی و کشمکش های آنها در آثار او نمودی عینی دارد و برای درک آثار او، باید با نگرش های طبقاتی موجود در آثارش آشنا شد؛ از این رو، در پژوهش پیشرو با توجه به دیدگاه طبقاتی ویتفوگل و مارکس، نمایشنامه های ششگانۀ «سلطان مار»، «آرش»، «اژدهاک»، «بندار بیدخش»، «چهار صندوق»، و «در حضور باد» بیضایی را تحلیل طبقاتی کرده و کوشیده ایم ضمن بهره گیری از روش تحلیل کیفی، با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای و اسنادی، و کاربست نظریه های طبقاتی ویتفوگل و مارکس، آثار او را بررسی نماییم. دستاوردهای پژوهش، گویای این است که نمایشنامه های «آرش»، «اژدهاک» و «بندار بیدخش» با نگرش های طبقاتی ویتفوگل و نمایشنامه های «چهارصندوق» و «در حضور باد» با رویکرد طبقاتی مارکس ارتباط دارند. نمایشنامۀ «سلطانمار» نیز، رویکرد طبقاتی بینابینی دارد؛ به این معنی که هم با رویکرد مارکس و هم با رویکرد ویتفوگل قابل بازخوانی است. | ||
کلیدواژهها | ||
نمایش نامه؛ بهرام بیضایی؛ ویتفوگل؛ مارکس؛ استبداد شرقی؛ دیدگاه طبقاتی | ||
مراجع | ||
کتابها
آندرسون، پری (1390) تبارهای دولت استبدادی، ترجمۀ حسن مرتضوی، تهران: ثالث.
اوستا (1385) گزارش و پژوهش جلیل دوستخواه، چاپ10، تهران: مروارید.
بیضایی، بهرام (1389) مجلس قربانی سنّمار، چاپ چهارم، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
بیضایی، بهرام (1361) سلطان مار، تهران: تیراژه.
بیضایی، بهرام (1396) دیوان نمایش 1، چاپ 5، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
بیضایی، بهرام (1396) دیوان نمایش 2، چاپ 5، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
چارلز رایت، میلز (1379) مارکس و مارکسیسم، ترجمۀ محمد رفیعی مهرآبادی، تهران: خجسته.
رضاقلی، علی (1389) جامعهشناسی نخبهکشی، چاپ 32. تهران: نی.
کاتوزیان، محمدعلی (همایون) (1385) تضاد دولت ملت، نظریۀ تاریخ و سیاست در ایران، ترجمۀ علیرضا طیب، چاپ 4، تهران: مرکز.
مونتسکیو (1370) روح القوانین، ترجمۀ علیاکبر مهتدی، چاپ 9، تهران: امیرکبیر.
ویتفوگل، کارل آوگوست (1391) استبداد شرقی؛ بررسی تطبیقی قدرت تام، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: ثالث.
هگل (1356) عقل در تاریخ، ترجمۀ حمید عنایت، تهران: دانشگاه صنعتی آریامهر.
مقالات
دریایی، تورج. (1392). آرش شواتیر که بود؟. بخارا،15(95 و 96)، 166- 176.
طباطبایی، احمد. (1343). دیو و جوهر اساطیری آن. زبان و ادبیات فارسی، 16(69)، Dor: 20.1001.1.22517979.1343.16.69. 4.0 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 270 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 163 |