| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,619,974 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,295,779 |
بررسی راهبرد های توانمند سازی فرهنگی در مناطق حاشیه نشین شهر اصفهان | ||
| پژوهش های جامعه شناسی | ||
| دوره 16، شماره 1 - شماره پیاپی 55، خرداد 1401، صفحه 63-85 اصل مقاله (657.67 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| سیامک مهابادی1؛ منصور حقیقتیان* 2؛ علیرضا شیروانی3؛ ناصر حجازی4 | ||
| 1دانشجوی دکتری رشته جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
| 2دانشیار گروه جامعهشناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
| 3دانشیار گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
| 4استادیار گروه جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
| چکیده | ||
| امروزه فقر در ابعاد مختلف عامل حاشیهنشینی برخی افراد در کلانشهرها میگردد که عامل معضلات بسیار و سلب حق شهروندی در مورد آنها شده است. هدف اصلی این پژوهش ارائه راهبردهای توانمندسازی فرهنگی در مناطق حاشیهنشین شهر اصفهان است. شناسایی قابلیتها و محدودیتهای حاشیهنشینان برای دستیابی به راهبردهای توانمندسازی آنان بسیار مؤثر است. روش تحقیق حاضر آمیخته ای از روش توصیفی- پیمایشی مبتنی بر تکنیک سوات است. شیوه گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و مصاحبه با کارشناسان و مسئولان شهرداری اصفهان است. در یافته های حاصل از کدگذاری اولیه تحقیق، تعداد 16 نقطه قوت فرهنگی، 23 مورد از نقاط ضعف، 25 فرصت و 22 عامل از تهدیدهای فرهنگی به دست آمد. بر اساس ماتریس ارزیابی عوامل درونی و بیرونی، نتایج نشان میدهد که منطقه شماره (10) شهرداری برخلاف منطقه 12 و 14 شهرداری که در وضعیت نامناسب و رو به ضعف قرار داشتهاند، در وضعیت مناسب قرار دارد و میتوان با بهکارگیری استراتژی تهاجمی رشد و توسعه در جهت حداکثر رساندن فرصتها استفاده نمود. در مقابل با استفاده از استراتژی رقابتی و تدافعی، نیاز شدیدی به ارزیابی مجدد، اصلاح ساختار و سیاستهای راهبردی در مورد حاشیهنشینان ناحیه 12 و 14 شهرداری احساس میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| راهبرد؛ توانمند سازی فرهنگی؛ مناطق حاشیه نشین؛ شهر اصفهان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 223 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 245 |
||