تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,458,617 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,472,458 |
مفاهیم و مقولههای الگوی راهبر شایسته در مدارس چندپایهی روستایی و عشایری وزارت آموزشوپرورش ایران | ||
فصلنامه مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 1، اردیبهشت 1401، صفحه 69-86 اصل مقاله (695.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/mlseo.2022.692216 | ||
نویسندگان | ||
نورمحمد سلطانی1؛ محمدرضا ربیعی مندجین* 2؛ محمد حکاک3؛ مینا جمشیدی اوانکی4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت دولتی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران. | ||
2استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحدتهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران(عهده دار مکاتبات). | ||
3دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
4استادیار ، گروه مدیریت دولتی، واحدتهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر بهمنظور طراحی الگویی مناسب برای شایستگیهای راهبران آموزشیتربیتی مدارس ابتدایی روستایی و عشایری وزارت آموزشوپرورش ایران انجامگرفته است. این پژوهش، برمبنای هدف، از نوع پژوهشهای توسعهای و کاربردی و ازنظر ماهیت و روششناختی جزو پژوهشهای ترکیبی است؛ که در دو مرحلهی کیفی و کمی صورت گرفته است. در مرحلهی اول، پژوهش کیفی مبتنی بر نظریهی داده بنیاد و با استفاده از رویکرد هدفمند و بهکارگیری معیار اشباع نظری، با 21 مشارکتکننده از متخصصان، درمجموع به مدت 1044 دقیقه، مصاحبهی عمیق انجامگرفته و برای تحلیل مصاحبهها از روش تئوری داده بنیاد استفادهشده است. در کل ۶۸۴ کدباز یا اولیه استخراج شد. از مجموع کدهای باز، ۱۱۲ مفهوم پایه استخراج شد. در مرحلهی بعد، مفاهیم پایه با توجه به وجوه مشابهت و افتراق معنایی، در ۲۲ مقولهی انسجام بخش طبقهبندی شدند. در مرحلهی دوم، پژوهش کمی با تهیهی پرسشنامه محقق ساخته شامل 112 پرسش تخصصی با طیف لیکرت پنج درجه است. این سؤالات در قالب 22 سازهی فرعی و 6 سازهی اصلی طبقهبندیشدهاند؛ با روایی و پایایی بالا. آلفای کرونباخ تمامی متغیرها، بزرگتر از 7/0 بوده و پرسشنامهی نهایی با نمونه 311 نفر از بین راهبران آموزشی تربیتی مدارس روستایی و عشایری توزیع شد. دادههای خام بهدستآمده از جامعهی آماری با استفاده از تکنیکهای آماری مناسب، نرمافزار SPSS و Smart PLS مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته و الگوی مفهومی تحقیق به تأیید نهایی رسیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی؛ الگوی شایستگی؛ راهبر؛ کلاس چندپایه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 147 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 201 |