تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,237 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,893 |
تحلیل جامعه شناختی جایگاه سازنده گرائی در محتوای کتاب های درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه | ||
مطالعات جامعه شناسی | ||
مقاله 7، دوره 15، شماره 55، شهریور 1401، صفحه 129-142 اصل مقاله (551.67 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jss.2022.1942228.1387 | ||
نویسندگان | ||
حسین بقایی* 1؛ محمد حسین یارمحمدیان2 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر ، استادیار گروه علوم تربیتی، کلیبر- ایران | ||
2- عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) . استاد گروه علوم تربیتی ، اصفهان – ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه به مؤلفه های رویکرد سازنده گرائی در کتاب های درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه صورت گرفته است . در این تحقیق از روش تحلیل محتوای آنتروپی شانون استفاده شده است. جامعه آماری کلیه کتاب های درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه بود. جهت گردآوری داده ها چک لیست تحلیل محتوا مورد استفاده قرار گرفت و اعتبار آن توسط متخصصان فن تأیید شد . به منظور تعیین پایایی ابزار تحقیق از روش بازآزمایی استفاده شد و مقدار ضریب همبستگی 86/0بدست آمد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که به مؤلفه تعامل گروهی بیش از سایر مؤلفه ها توجه شده و کمترین میزان توجه و اهمیت مربوط به مؤلفه های توجه به محیط فیزیکی یادگیرنده ، ارزیابی فعالیت های گروهی ، سنجش عملکردی ، ارزیابی فرایند یادگیری ، نقش تسهیل گری معلم یادگیری موقعیتی ، تولید دانش می باشد . با توجه به یافته های پژوهش حاضر ، بازنگری برنامه درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه در راستای توجه بیشتر به مؤلفه ها و شاخص های کمتر مورد توجه یا به مؤلفه هایی که اصلاً توجه نشده است ، ضروری به نظر می رسد . کلمات کلیدی : سازنده گرایی ، تحلیل محتوا ، برنامه درسی علوم اجتماعی ، دوره متوسطه | ||
کلیدواژهها | ||
سازنده گرایی؛ تحلیل محتوا؛ برنامه درسی علوم اجتماعی؛ دوره متوسطه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 93 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 84 |