تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,521 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,330 |
بررسی رمان «همنوایی شبانه ارکستر چوبها» براساس نظریه یادگیری شناختی _ اجتماعی آلبرت بندورا | ||
فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی | ||
مقاله 1، دوره 17، شماره 27، آذر 1400، صفحه 1-8 اصل مقاله (474 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
فرهاد حامدی* | ||
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران، تبریز | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر واکاوی رمان «همنوایی شبانه ارکستر چوبها» از رضا قاسمی، براساس نظریه یادگیری شناختی _ اجتماعی آلبرت بندورا است. در راستای نگرش متفاوت و عمیق به ابعاد مختلف متون ادب فارسی اقتضا میکند آثار ادبی از منظرهای مختلف مورد مداقّه قرار گیرد. روش تحقیق حاضر تطبیقی از نوع تحلیل محتوی کیفی و روش جمعآوری دادهها کتابخانهای با بهرهگیری از نظریه پشتیبان آلبرت بندورا است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که در این اثر ادبی، سه پیشفرض کلیدی نظریه بندورا قابل مشاهده است. بدین معنی که تعامل متقابل بین افراد، عوامل محیطی و رفتار شخصیتهای داستان مشاهده میشود. یافته مهم دیگر این است که نویسنده نشان داده است یادگیری شناختی - اجتماعی به علت تعارض سنت با مدرنیسم دچار اختلال شده و شخصیتهای داستان را سردرگم کرده است. از منظر تربیتی، تفسیر حاضر به درک ما از نقش تحولات اجتماعی و تعارض سنت و مدرنیسم در تسریع یا ایجاد اختلال در یادگیریهای مشاهدهای نسل جوان یاری میرساند. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری شناختی – اجتماعی؛ تحلیل محتوی؛ بندورا؛ سنت ؛ مدرنیسم ؛ یادگیری مشاهدهای | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 169 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 126 |