تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,449,605 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,466,300 |
مقایسه ی اثربخشی آموزش روانی فرندز، مشاوره ی کوتاه مدت راه حل محور و ورزش های هوازی بر میزان مهارت های ارتباطی دانش آموزان | ||
فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
دوره 11، شماره 43، آذر 1401، صفحه 13-25 اصل مقاله (590.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا ارکیان1؛ محسن جدیدی* 2؛ زینب میهن دوست3 | ||
1مربی، گروه روانشناسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام ، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، ایران. | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش روانشناختی فرندز، درمان راهحلمحور کوتاهمدت و تمرین هوازی بر مهارتهای ارتباطی دانشآموزان بود. روش: پژوهش حاضر شبهآزمایشی و دارای طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری است. جامعه آماری این پژوهش تمامی نوجوانان 13 تا 15 ساله مقطع متوسطه اول ناحیه آموزش و پرورش کهریزک در سال تحصیلی 98-98 بودند که از بین آنها تعداد 40 نفر با استفاده از نرم افزار G*POWER بهعنوان نمونه با روش در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در 4 گروه قرار گرفتند. گروه آزمایش اول به مدت 10 جلسه 60 دقیقهای (در هفته دوبار) تحت آموزش برنامهی فرندز، گروه آزمایش دوم به مدت 9 جلسه 90 دقیقهای (در هفته یکبار) تحت آموزش درمان کوتاهمدت راهحلمحور، گروهسوم به مدت 12جلسه (در هفته سهبار) تحت آموزش برنامه ورزشی فیتنسگرام قرار گرفتند؛ و گروه گواه، مداخلهای دریافت نکرد. بهمنظور گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه مهارت ارتباطی بارتون استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها: تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که در مرحله پیشآزمون-پسآزمون درمان راهحلمحور، آموزش روانی فرندز، و ورزشهای هوازی بهطور معناداری منجر به ارتقاء مهارتهای ارتباطی برای خردهمقیاس بازخورد (0.009p< )، کلامی (0.006 p<)، و شنیداری (0.001p< ) معنادار بوده است. همچنین در پسآزمون–پیگیری خردهمقیاسهای بازخورد (0.008 p<)، و شنیداری (0.002 p<)، معنادار بودهاند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد مداخلات آموزش روانشناختی، درمان راهحلمحور کوتاهمدت و تمرینات هوازی بر مهارتهای ارتباطی دانشآموزان مؤثر است و میتوان این دورههای آموزشی روانشناختی را برای بهبود مهارتهای ارتباطی استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای ارتباطی؛ برنامه فرندز؛ درمان راه حلمحور؛ ورزشهای هوازی (فیتنسگرام) | ||
مراجع | ||
Anderson AN, Kennedy H, DeWitt P & et al. (2014). Dance/movement therapy impacts mood states of adolescents in a psychiatric hospital. The Arts in Psychotherapy, 41(3), 257-262. [Link]
Andersson G. (2009). Using the Internet to provide cognitive behaviour therapy. Behaviour research and therapy, 47(3), 175-180.
Arai Y & Hisamichi S. (1998). Self-reported exercise frequency and personality: a population-based study in Japan. Perceptual and Motor Skills, 87(3_suppl), 1371-1375. [Link]
Bannink FP. (2007). Solution-focused brief therapy. Journal of contemporary psychotherapy, 37(2), 87-94. [Link] [Persian]
Barrett PM, Cooper M & Guajardo JG. (2014). Using the FRIENDS Programs to promote resilience in cross-cultural populations. In Resilience interventions for youth in diverse populations (pp. 85-108). Springer, New York, NY. [Link]
Barrett PM, Lowry-Webster & Turner, C. (2000a). FRIENDS program for children: Group leaders manual. Brisbane: Australian Academic Press. [Link]
Brosnahan J, Steffen LM, Lytle L & et al. (2004). The relation between physical activity and mental health among Hispanic and non-Hispanic white adolescents. Archives of pediatrics & adolescent medicine, 158(8), 818-823. [Link]
Çiçek G. (2018). Quality of Life and Physical Activity among University Students. Universal Journal of Educational Research, 6(6), 1141-1148. [Link]
Corcoran J & Pillai V. (2009). A review of the research on solution-focused therapy. British Journal of Social Work, 39(2), 234-242. [Link]
Currie KD, Thomas SG & Goodman, J. M. (2009). Effects of short-term endurance exercise training on vascular function in young males. European journal of applied physiology, 107(2), 211-218. [Link]
Engel GL. (1977). The need for a new medical model: a challenge for biomedicine. Science, 196 (4286), 129-36. doi: 10.1126/science.847460. [Link]
Engel GL. (1981, January). The clinical application of the biopsychosocial model. In The Journal of Medicine and Philosophy: A Forum for Bioethics and Philosophy of Medicine (Vol. 6, No. 2, pp. 101-124). Oxford University Press. [Link]
Gallegos-Guajardo J, Ruvalcaba-Romero NA, Chavez-Amavizca & et al. (2020). Evaluation of the Fun FRIENDS program with a sample of Mexican children. Pensando Psicología, 16(1), 1-21. doi: https://doi.org/10.16925/2382-3984.2020.01.03 [Link]
Garcia LMR, Toni, CGDS, Batista A & et al. (2019). Evaluation of the Effectiveness of the FUN FRIENDS Program. Trends in Psychology, 27, 925-941. [Link]
Heidari M, Pour SB, Makvandi & et al. (2016). Studyingthe Effectiveness of the FRIENDS Program Training on Promoting Social Skills of Children in Shiraz City. International Journal of Humanities and Cultural Studies (IJHCS) ISSN 2356-5926, 1058-1070. [Link].
Hotta K, Behnke BJ, Arjmandi B & et al. (2018). Daily muscle stretching enhances blood flow, endothelial function, capillarity, vascular volume and connectivity in aged skeletal muscle. The Journal of physiology, 596(10), 1903-1917. [Link]
Jobli EC, Gardner SE, Hodgson AB & et al. (2015). The review of new evidence 5 years later: SAMHSA's National Registry of Evidence-based Programs and Practices (NREPP). Evaluation and program planning, 48, 117-123. [Link]
Maljanen T, Paltta P, Härkänen T & et al.(2012). The cost-effectiveness of short-term psychodynamic psychotherapy and solution-focused therapy in the treatment of depressive and anxiety disorder during a one-year follow-up. Journal of Mental Health Policy and Economics. [Link]
Mir Mohammad Sadeghi M. (2004). The role of communication skills training on self-esteem and interpersonal relationships of homeless male adolescents living in boarding schools in Tehran. Master Thesis in Clinical Psychology. University of Rehabilitation Sciences and Social Welfare [Persian]
Mudd JE. (2000). Solution-focused therapy and communication Skills Training: An integrated approach to couples therapy (Doctoral dissertation, Virginia Tech). [Link]
Murphy JJ. (2015). Solution-Focused Approaches. Counselingand Psychotherapy, 279.
Ninan D. (2009). Persistence and the first-person perspective. Philosophical Review, 118(4), 425-464. [Link]
O'Hanlon B, O'Hanlon WH & Weiner-Davis M. (2003). In search of solutions: A new direction in psychotherapy. WW Norton & Company. [Link]
Pahl K & Barrett, P. (2010). Preventing Anxiety and Promoting Social and Emotional Strength in Preschool Children: A Universal Evaluation of the Fun FRIENDS Program. Advances in School Mental Health Promotion, 3 (3), 14-25 [Link]
Pavoski G, de Salvo Toni C, Batista & et al. (2018). Prevenção universal e promoção de saúde em grupo de crianças a partir do Método FRIENDS. Psico, 49(2), 148-158. [Link]
Petitpas AJ, Van Raalte JL, Cornelius & et al. (2004). A life skills development program for high school student-athletes. Journal of primary prevention, 24(3), 325-334. [Link]
Phillips SR & Silverman S. (2015). Upper elementary school student attitudes toward physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 34(3), 461-473. [Link]
Rankinen T, Church T, Rice T & et al. (2007). Effect of endothelin 1 genotype on blood pressure is dependent on physical activity or fitness levels. Hypertension, 50(6), 1120-1125. [Link]
Schuch FB, Vasconcelos-Moreno MP, Borowsky C & et al. (2011). Exercise and severe depression: preliminary results of an add-on study. Journal of affective disorders, 133(3), 615-618. [Link]
Sherman D. (2019). Solution Focused Brief Expressive Arts Therapy. Retrieved from: http://digitalcommons.lesley.edu [Link]
Stallard P, Skryabina E, Taylor G & et al. (2014). Classroom-based cognitive behaviour therapy (FRIENDS): a cluster randomised controlled trial to Prevent Anxiety in Children through Education in Schools (PACES). The Lancet Psychiatry, 1(3), 185-192 [Link]
Touzandeh Jani H, Sedighi K, Nejat H & et al. (2017). The relative effectiveness of cognitive-behavioral self-esteem training on students' social adjustment. [Link]
Williams L. (2019). Solution-Focused Brief Therapy and Students' Behaviors. Retrieved from: http://opus.govst.edu [Link]
Yoshikawa E, Nishi D & Matsuoka YJ. (2016). Association between regular physical exercise and depressive symptoms mediated through social support and resilience in Japanese company workers: a cross-sectional study. BMC Public Health, 16(1), 1-8. [Link] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 257 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 189 |