| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,609,214 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,290,071 |
تحلیل مؤلّفههای مکتب رمانتیسم در منظومههای غنایی «زهره و منوچهر» ایرجمیرزا و «ایرج و هوبره» قاسم لاربن | ||
| فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی | ||
| دوره 18، شماره 29، فروردین 1401، صفحه 42-54 اصل مقاله (565.48 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| عارف کمرپشتی* 1؛ مریم سلیمان پور2 | ||
| 1گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران | ||
| 2کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی،آموزگار | ||
| چکیده | ||
| ایران عصر مشروطه همسو با تحوّلات اجتماعی ـ اقتصادی و گذار از سنّت به تجدّد از نظر ادبی در کنار دیگر گرایشها، متأثّر از مکتب رمانتیسم است. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی منظومههای «زهره و منوچهر» ایرجمیرزا و «ایرج و هوبره» قاسم لاربن آخرین منظومههای غنایی ادبیات کلاسیک فارسی را از منظر رمانتیسم بررسی نموده و به این سؤال پاسخ میدهد که کدام منظومه و با چه مؤلّفههایی به رمانتیسم گرایش دارد؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد مؤلّفههای رمانتیسم با وجود همزمانی پیدایش آن در عصر مشروطه و این تصوّر که در زهره و منوچهر برجسته خواهد بود؛ در «ایرج و هوبره» نمود بیشتری دارد. رمانتیسم احساسی «ایرج و هوبره» با بیان آزادانة خواستهها در قلمرو اخلاق، نمود یافته و هیجان و احساسات منظومه با فراز و فرود داستان روایتی از عشق، شادی، غم، آرزو، تقاضا، بیتابی و تعجّب و شگفتی است. رمانتیسم اجتماعی با جنبة حماسی منظومه و اندیشههای ناسیونالیستی مرتبط است. شخصیّتهای اساطیری، سفرهای خیالی و بسامد استعاره نیز از مؤلّفههای رمانتیسم منظومة لاربن است | ||
| کلیدواژهها | ||
| رمانتیسم؛ ادبیّات غنایی؛ زهره و منوچهر؛ ایرجمیرزا؛ ایرج و هوبره؛ قاسم لاربن | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 69 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 53 |
||