تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,476 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,445,026 |
تفکیک خودروهای هدف در پیچ جادهها در سیستمهای کروز کنترل تطبیقی | ||
مهندسی مکانیک و ارتعاشات | ||
دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 43، شهریور 1400، صفحه 17-22 اصل مقاله (221.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | ||
نویسندگان | ||
رضا حصیری؛ بهروز مشهدی* | ||
دانشکده مهندسی خودرو (دانشگاه علم و صنعت ایران) | ||
چکیده | ||
علیرغم استفاده گسترده از سیستمهای کروز کنترل تطبیقی، همچنان در مواردی مثل تشخیص خودروها در جادههای پیچدار مشکلاتی وجود دارد. در پیچ جادهها به دلیل منحرف شدن خودروی هدف از راستای طولی خودروی تعقیبکننده، ممکن است سیستم کروز کنترل تطبیقی نتواند آن را به عنوان خودروی هدف شناسایی کند. این مساله موجب سرعتگیری خودرو در پیچ جادهها و افزایش ریسک تصادف خواهد شد. همچنین ممکن است خودروی غیر هدف اشتباها خودروی هدف تشخیص داده شود که ترمزگیریهای نابهجا، کاهش بهرهوری در مصرف انرژی و نارضایتی سرنشینان را به دنبال خواهد داشت. در این مقاله یک راه حل برای برطرف کردن این معضل پیشنهاد شده است. اساس کار این روش، برازش یک منحنی چندجملهای بر نقاط مسیر حرکت خودروهای تعقیبکننده و تعقیبشونده است. سازوکار این روش به طور مفصل شرح داده شده و فرمولبندی شده است. روش پیشنهاد شده به مختصات سه نقطه از هر خودرو در بازههای زمانی متوالی به عنوان ورودی احتیاج دارد. جهت صحتسنجی عملکرد روش پیشنهادی، دادههای مورد نیاز از طریق سناریوهای شبیهسازی شده حرکت چند خودرو در جادههای واقعی بدست آمده است. مسیر این جادهها با جمعآوری مختصات آنها از نقشههای تجاری و عکسهای ماهوارهای شبیهسازی شده است. دقت این روش به صورت جداگانه برای هر مسیر در فواصل مختلف بیان شده است. عملکرد روش پیشنهادی در تفکیک خودروهای هدف مناسب ارزیابی میشود به گونهای که در محدوده برد کروزکنترلهای تطبیقی متداول، احتمال تصادف به صفر رسیده است. نیاز به زمان کمتر برای پاسخگویی و برد بیشتر و همچنین پیشبینی مسیر از مزایای این روش میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
کروز کنترل تطبیقی؛ خودروی خودران؛ رانندگی خودران؛ جاده پیچدار؛ تشخیص هدف؛ پیشگیری از تصادف | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 50 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 49 |