تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,528 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,341 |
طراحی اوّلیّة آب بندهای موتور دوّار پرّه ای بر اساس تحلیل حرارتی | ||
مهندسی مکانیک و ارتعاشات | ||
دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 44، آذر 1400، صفحه 7-18 اصل مقاله (863.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | ||
نویسندگان | ||
سیّد مسعود هاشمی* 1؛ یاسر حسینی2 | ||
1هیئت علمی مجتمع مکانیک. دانشگاه مالک اشتر | ||
2دانشجو | ||
چکیده | ||
تاکنون تحقیقات گسترده ای در راستای بهبود کیفیّت و کاهش وزن پیشرانة پرنده های هوایی انجام شده که منجر به ابداع فن آوری های نو و ساخت موتورهای جدیدی شده است. در تمامی این تحقیقات، بررسی توزیع دما و انتقال حرارت در بدنة موتور احتراقی به منظور بررسی مشخصات و عملکرد موتور حائز اهمیّت و ضروری تلقی می شود. یکی از طرح های نوآورانه، طراحی موتور دوّار پرّه ای است که از آن به عنوان انقلابی در صنعت موتور یاد می شود. در این مقاله به طراحی اولیة آب بندهای این موتور بر اساس تحلیل حرارتی پرداخته می شود. نحوة افزایش دمای هوا در اتاق احتراق بررسی و توزیع دما با دو روش تخمین مهندسی و تحلیل عددی محاسبه شده است. در تخمین مهندسی از روابط پایة انتقال حرارت جابه جایی، تشعشعی، رسانش و معادلة توازن انرژی استفاده و معادلات بقای انرژی نیز ارضا و فرآیند احتراق به صورت چرخة دیزل مدل شده است. احتراق به صورت چشمة حرارتی لحاظ شده و ضرایب انتقال حرارت در قالب کد رایانه ای محاسبه شده است. نتایج تحلیل عددی این مسئله با نتایج برنامه تخمینی مقایسه و صحه گذاری شده و پوشش و جنس مناسب برای قطعات تشکیل دهندة اتاق احتراق و نیز جنس و محلّ مناسب آب بندها با توجّه به توزیع دما انتخاب شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تنش حرارتی؛ انتقال حرارت؛ توزیع دما؛ موتور دوّار پرّه ای؛ اتاق احتراق | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 53 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 62 |