تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,273 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,909 |
مسأله مکان یابی- پوشش حداکثری نمایندگی های عاملِ روغن موتورِ خودرو تولیدیِ شرکتِ نفتِ پارس | ||
فصلنامه مدیریت راهبردی در سیستم های صنعتی (مدیریت صنعتی سابق) | ||
دوره 17، شماره 60، تیر 1401، صفحه 104-125 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/imj.2022.1945772.1719 | ||
نویسندگان | ||
سعید ادریس عامری1؛ عیسی نخعی کمال آبادی* 2؛ معصومه زینال نژاد3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی مهندسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استاد تمام، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی مهندسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
رقابت در حوزه شناسائی و توزیع محصولات، نگاه صنعت تولید روغن خودرو را تا حد زیادی به راهبردهای کوتاه مدت محدود کرده است. مدلهای مکانیابی به جهت تاثیر بارز و اهمیت فراوان در کاستن از هزینهها در حوزه تاسیس و راه اندازی تاسیسات تولیدی و توزیع، مورد استقبال صاحبان صنایع، مهندسین و محققین حوزههای مربوطه قرار گرفته است. از طرف دیگر به لحاظ ظرفیت پوشش جغرافیائی درحوزه توزیع این محصولات که سراسر کشور را پوشش میدهد، تاکنون تحقیقات کمی نسبت به درجه نفوذ هر محصول صورت پذیرفته است. مسئله مکانیابی پوشش حداکثری جهت پاسخگویی به کل تقاضای مشتریان و پاسخ به حداکثر برآوردهسازی تقاضای مشتریان با استفاده از تسهیلات موجود منجر به افزایش منافع و سود نهائی میگردد. با توجه به این موضوع در این پژوهش اقدام به استفاده از مسئله مکانیابی- پوشش حداکثری(MCLP) جهت توزیع گسترده تر روغن خودرو در گستره جغرافیایی ایران نمودیم. لذا جهت حل مسئله مکانیابی-پوشش حداکثری از تصمیم گیری چند شاخصه (MODM) با در نظر گرفتن شاخصهای کمی و کیفی بعنوان معیارهای ارزیابی استفاده شده است. فرآیند تحلیل شبکه (ANP) روشی نسبتا کارا جهت استفاده از روابط متقابل شاخصها به طور سیستماتیک میباشد. در این راستا از روش آزمون و ارزیابی تصمیم گیری (DEMATEL) جهت تبدیل روابط علت و معلولی میان شاخص ها و تشخیص وابستگی های داخلی درون مجموعه شاخص ها استفاده گردیده است. در نهایت با توجه به داده های واقعی نمایندگی های با اولویت در استان ها تعیین گردیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون و ارزیابی تصمیمگیری؛ تصمیمگیری چند شاخصه؛ روغن موتورخودرو؛ فرآیند تحلیل شبکه؛ مکانیابی- پوشش حداکثری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 94 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 63 |