تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,292 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,921 |
تحلیل رفتار شخصیتهای داستانی منظومۀ لیلی و مجنون نظامی گنجه ای براساس نظریۀ مراحل رشد اخلاقی لارنس کلبرگ از منظر جامعه شناسی ادبیات ... | ||
مطالعات جامعه شناسی | ||
مقاله 7، دوره 16، شماره 58، خرداد 1402، صفحه 131-150 اصل مقاله (904.71 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jss.2022.1961096.1468 | ||
نویسندگان | ||
سیمین آرامی1؛ علی دهقان* 2؛ ژیلا صراطی3؛ حسین حاجی زاده4 | ||
1گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاداسلامی ، شبستر ،ایران | ||
2گروه زبان و ادبیات فارسی ،واحد تبریز ، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز ، ایران ( نویسندۀ مسئول) a_dehghan@iaut.ac.ir | ||
3گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاداسلامی، شبستر ،ایران | ||
4گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاداسلامی ،شبستر ،ایران | ||
چکیده | ||
داستان ﺑﻮﻳﮋه در ژاﻧﺮ ﺗﻌﻠﻴﻤﻲ، در قالب کوتاه و موجز، بدور از هنرنمایی و صحنهپردازیهای زاید برگرفته از متن زندگی، بهترین مؤلفه برای معرفی خلق و خوی پدیدآورندۀ اثر ادبی و تأثیرگذارترین اﺑﺰار برای ﺗﺠﻮﻳﺰ ﻫﻨﺠﺎرﻫـﺎی اﺧﻼﻗـﻲ اﺳـﺖ. نظامی در گفتار و رفتار قهرمانان قصّههایش منش و هویّت انسان آرمانی را به تصویر کشیده این ویژگی آثار نظامی موجب شده است تا رفتار اخلاقی شخصیتهای داستانی او بر اساس یکی از نظریههای برگزیده و زبدۀ اخلاقی معاصر غرب تحلیل و میزان مطابقت با مراحل و مراتب آن ارزیابی شود. با توجه به زمینههای فطری بشر، به نظر میرسد که مسائل اخلاقی تا حدودی دارای عناصر مشترکی در میان فرهنگها و جوامع انسانی باشد. اما گاهی تعدد و تکثر نظریات اخلاقی چنان مینماید که کدهای اخلاقی در میان ملل مختلف نشانیهای متفاوت داشته باشند. پژوهش در نظریههای اخلاقی بر مبنای یکی از غنیترین میراث فرهنگی ایرانی و اسلامی، میتواند بین این دو فرض یاد شده برتری یکی را تأیید کند. در این مقاله رفتار اخلاقی اشخاص منظومه برای نخستین باردر چارچوب یک تئوری علمی تحلیل میشود. هدف اصلی این پژوهش کاربرد نظریۀ رشد اخلاقی لارنس کلبرگ (Lawrence Kohlberg) در رفتار شخصیت های منظومۀ لیلی و مجنون نظامی و پاسخ به این پرسش است که آیا درجات اخلاقی اشخاص داستان منظور قابل تفسیر و تحلیل با نظریۀ مراحل رشد اخلاقی کلبرگ است ؟ در نتیجۀ این پزوهش «پنج» کد اخلاقی شناسایی شده است. که هر یک از این کدها کنشهای متعددی را در برمیگیرد و برانگیزه و استدلال خاصی دلالت دارد ومقام بالاترین مراحل رشد اخلاقی کلبرگ را به اخلاق شخصیت های داستان میبخشد این پژوهش به روش تحلیل محتوا و توصیف با استناد به منابع کتابخانه ای مبتنی بر مطالعۀ نشریات وکتب گردآوری شده است این موضوع با وجود توجه پژوهندگان به مسائل اخلاقی در لیلی و مجنون نظامی پژوهشی کاملاً جدید است و پیشینۀ عینی ندارد | ||
کلیدواژهها | ||
جامعه شناسی؛ رشد اخلاقی؛ لارنس کلبرگ. لیلی و مجنون؛ نظامی گنجهای | ||
مراجع | ||
اسمیت، ادواردای، هکسما، سوزان نولن؛ فردریکسون، باربارال؛ لافتوس، جفری ر؛ بم، داریل ج؛ مارن، استیفن (2003)، زمینۀ روانشناسیاتکینسون و هیلگارد، ترجمۀ حسن رفیعی، محسن ارجمند، جلد اول، چاپ چهارم، تهران: ارجمند.
ثروت، منصور (1370)، گنجینۀ حکمت در آثار نظامی، تهران: امیرکبیر..
خواجه نصیرالدین طوسی، ابوجعفر محمد بن محمد (1364)، اخلاقناصری، به تصحیح مجتبی مینوی/ علیرضا حیدری، تهران: خوارزمی.
دهخدا، علیاکبر (1393)، لغتنامه، تهران: دانشگاه تهران.
شعار، جعفر (1365)، گزیدۀ سیاستنامه، ج اول، تهران: بنیاد.
شعیبی، فاطمه (1392)، قضاوت اخلاقی، چاپ اول، نشر الکترونیکی، کتاب سبز.
عمید، حسن (1389)، فرهنگ فارسی عمید، انتشارات فرهنگ.
کدیور، پروین (1378)، روانشناسی اخلاق، چاپ اول، تهران: آگه.
کریمی، عبدالعظیم (1388)، روانشناسی رشد مراحل شکلگیری اخلاق در کودک (با تأکید بر رویکردهای تحولی)، چاپ دوم، تهران: عابد.
نراقی، ملااحمد (1371)، معراج السعادة، چاپ اول، قم: هجرت.
نظامی گنجهای، الیاس (1394)، لیلی و مجنون، تصحیح بهروز ثروتیان، چاپ چهارم، تهران: امیرکبیر.
مقالات:
احمدی، سیروس (1388)، «بررسی نوع دوستی در روابط روزمرۀ اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن»، مجلۀ جامعه شناسی ایران، دورۀ دهم، شمارۀ 2، 87-108.
جهانگیرزاده، محمدرضا (1390)، «دیدگاههای شناختی تحولی در رشد اخلاقی»، معرفت اخلاقی، سال 2، شمارۀ 4، 10-122.
خانمحمدی، محمدحسین؛ همتی، حجتالله (1394)، «انعکاس آموزههای تعلیمی در خمسۀ نظامی»، پژوهشنامۀ ادبیات تعلیمی، سال هفتم، شمارۀ 27، 100-126.
خزاعی، زهرا؛ رامادان، نسرین (1392)، «رشد اخلاقی: اصول و روشهای آن از نظر افلاطون»، فصلنامۀ علمی- پژوهشی دانشگاه قم: سال چهاردهم، شمارۀ سوم و چهارم، 118-100.
رحمانیان، زینب (1393)، «بررسی تطبیقی رشد اخلاقی در قابوسنامه از دیدگاه کلبرگ»، نشریۀ پژوهشهای ادبی و بلاغی، شمارۀ 8، 32-45.
سلمانزاده، پروین؛ فرهادی، اعظم (1394)، «بررسی تطبیقی اهداف و روشهای تربیت اخلاقی از نظر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و لورنس کلبرگ»، مجلۀ مطالعات قرآنی نامه جامعه، شماره 115، 127- 161.
شعاع کاظمی، مهرانگیز؛ میرمحمد حسین اوشانی، سیده آتنا؛ فرزانه، نقیب (1394)، «رابطۀ آموزههای دینی والدین و رشد اخلاقی کودکان دبستانی»، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی،دورۀ 23، شمارۀ 29، 107-120.
عزیزی، بختیار (1393)، «معیارهای اخلاقی مدیریت اسلامی با نگاهی به اشعار حکیم نظامی گنجوی»، همایش بینالمللی مدیریت.تهران 1 آذر، 462 - 479.
عسگری، مرضیه (1395)، «صفات اخلاقی عاشق در عاشقانههای نظامی»، همایش ملی ادبیات غنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، 1-14.
عصاره، علیرضا؛ مهدیزاده تهرانی، آیدین؛ امینی زرین، علیرضا؛ عظیمی، شادی (1396)، «نقدی بر نظریۀ رشد قضاوت اخلاقی لارنس کلبرگ پژوهشی در بررسی چند جانبۀ نظریۀ کلبرگ و ارائۀ رهنمودی دربارۀ مراحل رشدی او»، فصلنامۀ تعلیم و تربیت، شمارۀ 134، 93-112.
فیاض، ایراندخت؛ گوزلی اینانلو، شهره؛ انصافی مهربانی، سپیده (1394)، «جایگاه صلۀ رحم در سبک زندگی اسلامی و راهکارهای مقابله با ضعف در صلۀ رحم از منظر آموزههای اهل بیت (علیه السلام)»، اولین کنگرۀ بین المللی روانشناسی و علوم تربیتی با رویکرد اسلامی،1-15.
لطفآبادی، حسین (1384)، «نقد نظریۀ رشد اخلاقی پیاژه و کولبرگ و باندورا و ارائۀ الگوئی نو برای پژوهش در رشد اخلاقی دانش آموزان ایران»، فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، شمارۀ 11 تا 76.
معدن کن، معصومه(1384)، «رمز محمودی»، فصلنامۀ فرهنگستان، شمارۀ 27، 55-81.
ناصری، ناصر (1398)، «کاربرد اغراض علم معانی در پیامهای تربیتی در لیلی و مجنون نظامی»، مجلۀ ادبیات فارسی، شمارۀ 34، 63-96.
نصیری، منصور (1387)، «نگاهی به نظریۀ رشد اخلاقی کالبرگ»، معرفت، شمارۀ 132، 134-125.
نوروزی، رضاعلی؛ عاطفت دوست، حسین (1390)، «تربیت اخلاقی؛ بررسی تطبیقی دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی و کلبرگ»، معرفت اخلاقی، 2(2)، 53-68.
یثربی، سیدیحیی (1381)، «امام محمد غزالی و خردورزی و دینداری»، مجلۀ ذهن، شمارۀ 11 و 12، 3-62.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 635 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 177 |