تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,328 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,942 |
بررسی تمثیلهای هفتپیکر در ساخت نمایش پداگوژیک | ||
فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 1، دوره 14، شماره 52، تیر 1401، صفحه 1-15 اصل مقاله (534.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سمیه آورند* 1؛ نیما خادمی2 | ||
1دکترای زبان و ادبیات فارسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان و کارشناس آفرینشهای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شیراز، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
نمایش پداگوژیک، یکی از شیوههای کاربردی نمایش در حیطۀ تعلیم و تربیت است و مهمترین هدف آن، کمک به رشد و پرورش بازیگران به ویژه کودکان و نوجوانان است، تا اقناع زیباشناختی و ذوق هنری تماشاگران. از آنجا که مضامین اینگونه نمایشها تأثیر مستقیم بر آموزش و تعلیم کودکان دارد و ایران یکی از کشورهایی است که در ادبیات تعلیمی-تربیتی بسیار غنی است، الهام از این متون میتواند در این زمینه ضروری و راهگشا باشد. از آنجا که به نظر میرسد تا کنون تحقیقی مشابه صورت نگرفته است، در پژوهش حاضر که به روش کتابخانهای و توصیفی-تحلیلی محتوا انجام شده، هفتپیکر نظامی که ترکیبی از مضامین تعلیمی- تربیتی و عاشقانه است، مورد بررسی قرار گرفته. در ابتدا تمثیلهای تعلیمی و تربیتی، کشف شده و بعد از تفسیر و بررسی آنها به چگونگی استفاده از تمثیلها در ساخت نمایش پداگوژیک، ویژۀ کودک و نوجوان پرداخته شده است. یافتهها حاکی از آن است که اگرچه هفتپیکر نظامی، اثری غنایی است و صحنهها و حوادثی دارد که ممکن است به کار کودک ونوجوان نیاید، امّا به خاطر وجود بسامد بالایی از مفاهیم تعلیمی-تربیتی که در داستانهای تمثیلیاش گنجانده شده و همچنین جنبههای روایی بالا، میتوان از بعضی از داستانها با استفاده از شیوههای بازآفرینی، بازنگری، روشهای تلفیقی و از بعضی دیگر با استفاده از شیوۀ بازنویسی و اقتباس برای ساخت نمایش پداگوژیک بهره برد. | ||
کلیدواژهها | ||
داستانهای تمثیلی؛ هفتپیکر نظامی؛ نمایش پداگوژیک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 176 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 98 |