تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,204 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,877 |
تبیین جایگاه خانواده در برنامهدرسی معنوی | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 12، شماره 1، مرداد 1401، صفحه 19-38 اصل مقاله (578.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیده مریم رئیس الاسلام زاده1؛ صمد ایزدی* 2؛ اصغر شریفی3؛ خدیجه ابوالمعالی4 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
4دانشیار گروه روانشناسی. دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با هدف تبیین جایگاه خانواده در برنامهدرسی معنوی انجام گردید. این تحقیق از نظر نوع هدف کاربردی- توسعهای و از منظر نوع و روش جمعآوری دادهها از نوع تحقیقات آمیخته میباشد. در بخش کیفیِ تحقیق علاوه بر اسناد، مدارک و مقالات معتبر از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته برای جمعآوری دادهها استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که جایگاه خانواده در برنامهدرسی معنوی از طریق 18 مؤلفه مهم تبیین میگردد. اهمیت این مؤلفهها در برنامهدرسی معنوی به نحوی است که در صورتی که خانوادهها تأکید و توجه بیشتری بر آنها داشته باشند، اجرای موفقیتآمیز و تأثیرگذاری برنامهدرسی معنوی را دستیافتنی و قابل حصول خواهد نمود. بنابراین این انتظار وجود دارد که با تبیین اهمیت و جایگاه خانواده در تربیت معنوی فرزندان بتوان آن را در بهبود معنویت جامعه با مدرسه همراه نمود. ایمان و توکل به خداوند و توسل به ائمه معصومین (ع)، تشویق فرزندان به صداقت و راستگویی، روابط انسانی و مؤدبانه والدین با یکدیگر و با دیگران، دلسوزی و قدرشناسی و مسئولیتپذیری به ترتیب پنج مؤلفه مهمی هستند که جایگاه خانواده در برنامهدرسی معنوی را تبیین میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامهدرسی؛ خانواده؛ جایگاه خانواده؛ برنامهدرسی معنوی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 142 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 167 |