تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,333 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,888 |
اعتباریابی و طراحی الگوی تربیت اقتصادی – حرفهای دانشآموزان دوره اول متوسطه | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 12، شماره 1، مرداد 1401، صفحه 39-56 اصل مقاله (935.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ایوب ویسه1؛ فائزه ناطقی* 2؛ محمد هاشم رضایی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی اراک، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران (نویسنده مسئول) | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک ایران.. | ||
چکیده | ||
این تحقیق با هدف اعتباریابی و طراحی الگوی تربیت اقتصادی – حرفهای دانش آموزان دوره اول متوسطه انجام گرفته است. روش تحقیق کیفی ولی کاربردی بوده، تحلیل دادهها بر اساس کیفی استراس و کوربین صورت گرفته است. جامعه آماری را صاحب نظران دانشگاهی در رشتههای برنامه ریزی درسی و تربیت اقتصادی شاغل در دانشگاههای ایلام در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل داده است. حجم نمونه 30 نفر به اقتضای تحقیقات کیفی بوده است که به پیروی از نمونهگیری در حد اشباع در تحقیق مشارکت داده شدند. ابزار جمع آوری دادهها چکلیستهای تحلیل محتوا، مصاحبههای دانشآموزان و پرسشنامه اساتید دانشگاه بوده است که از طریق کدگذاری و بهره برداری از نرم افزار مکس کیودا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روایی پرسشنامه از طریق کسب ضریب توافق دو نفر ارزیاب مجرب بهدست آمد. کسب ضریب 73/0 حاکی از روایی ابزار بوده است. جهت اطمینان از پایایی پرسشنامه، از طریق آزمون کرنباخ مورد بررسی قرار گرفت. کسب ضرایب شرایط علی (839/0)، شرایط مداخلهگر(870/0)، زمینههای مؤثر (925/0)، راهبردهای اقتصادی (913/0)، پیامدهای تربیت اقتصادی (763/0)، کل پرسشنامه (951/0) نشان دهنده پایایی با ثبات اندازهگیری آن بود. یافتههای تحقیق حاکی از آن بود که تربیت اقتصادی – حرفهای دانش آموزان در دوره اول متوسطه در تحقق اهداف هشتگانه در سطح متوسط قرار داشته است. بالاترین سطح را «درک مهارت حرفهای» به خود اختصاص داد و پایینترین سطح را «بسط عدالت اقتصادی» تشکیل داده بود. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اقتصادی – حرفه ای؛ الگوی تربیت اقتصادی – حرفه ای؛ اعتباریابی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 176 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 462 |