تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,442 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,456,016 |
شناسایی نیازها و الزامات عملی یادگیری و توسعه حرفهای معلمان | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 12، شماره 1، مرداد 1401، صفحه 57-74 اصل مقاله (542.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعید صفدری* 1؛ محمد غفاری مجلج2 | ||
1گروه زبان انگلیسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران. | ||
چکیده | ||
یادگیری و توسعه حرفهای در مدارس مورد توجه و تاکید بوده است. اما این فرایند عموما از منابع بیرونی برنامهریزی و تحمیل میشود و نیازها و انتظارات معلمان در تعیین آن نقش چندانی ندارد. هدف پژوهش کیفی حاضر شناسایی نیازها و الزامات عملی توسعه حرفهای معلمان از دیدگاه خودشان بوده است. دادهها از طریق یک مصاحبه گروهی متمرکز با شرکت 12 نفر از معلمان دبستانهای شهر چالوس جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس تحلیل محتوای مضمونی با استفاده از کدگذاری انجام شد که در نهایت منجر به شناسایی سه مضمون اصلی درباره نیازها (فناوری اطلاعات و ارتباطات، راهبردها و ایده های تدریس، نگاه به معلمان به عنوان افراد حرفه ای) و سه مضمون به عنوان الزامات عملی(زمانبندی، تمرکز و نگاه تخصصی، و همکاری) برای رفع این نیازها شد. یافتهها نشان می دهد که آنچه معلمان برای کمک به یادگیری و توسعه حرفهای خود دریافت می کنند، با آنچه درعمل میخواهند یا برایشان اهمیت و ارزش دارد مطابقت کامل ندارد. ترجیحات آنها در مورد نیازهای یادگیری حرفهای بیشتر بر اساس باورهای خودشان در مورد یادگیری و آموزش استوار است تا بر برنامههای کلان و عمومی که معمولا از سوی مدیران بالادستی تعیین و اجرا میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری؛ توسعه حرفهای؛ نیازهای معلمان؛ تدریس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,862 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 527 |