تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,202 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,857 |
بکارگیری تکنیک دیمتل در شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش در مراکز فنی حرفهای غرب استان مازندران | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 12، شماره 1، مرداد 1401، صفحه 75-88 اصل مقاله (774.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدمهدی پورپاشا* 1؛ منا علی اکبری2 | ||
1گروه ریاضی . دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس. ایران | ||
2استادیار، گروه حسابداری، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، به منظور شناسایی عوامل مؤثر کیفیت آموزش مهارتی حسابداری در مراکز فنیحرفهای صورت گرفت. به کمک پیشینه تحقیق و نظر خبرگان عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش مهارتی شناسایی شده و سپس به استفاده از روش کارآمد دیمتل و مقایسات زوجی عوامل مهم و تاثیرگذار مشخص گردید. جامعه آماری تحقیق، مراکز فنیحرفهای غرب استان مازندران بوده که با جمعآوری دادههای پرسشنامه به روش ویکور این مراکز رتبهبندی شدند. نتایج آزمون مقایسه میانگین یک جامعه نشان میدهد سه شاخص، عوامل آموزشی، عوامل مدیریتی و شایستگی حرفهای مربیان از عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش مهارتی حسابداری میباشد و تکنیک دیمتل بیان میکند که مولفهی عوامل آموزشی بیشترین تاثیر را دارد و شایستگی حرفهای مربیان و سپس عوامل مدیریتی به ترتیب بر کیفیت آموزش موثر میباشند همچنین با استفاده از روش ویکور، شهرستان تنکابن بهترین عملکرد را داراست و شهرستانهای نوشهر، چالوس، رامسر، نور، کلاردشت و عباس آباد در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
روش دیمتل؛ روش ویکور؛ کیفیت آموزش مهارتی؛ آموزش فنی و حرفهای | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 116 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 80 |