تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,453,315 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,468,999 |
پیشبینی شادکامی بر مبنای منبع کنترل، ویژگیهای شخصیتی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان دختر | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 12، شماره 1، مرداد 1401، صفحه 89-102 اصل مقاله (674.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ملیحه حسینی ابریشمی* 1؛ الهام اسلامیان2؛ ثمین شاه حسینی3؛ فاطمه فاضلی4؛ زهرا حیدری4 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3کارشناسی ارشد مشاوره، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
4کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی شادکامی بر مبنای منبع کنترل، ویژگیهای شخصیتی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان دختر بود. روش: پژوهش حاضر، از نوع همبستگی-توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه منطقه 8 شهر تهران بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و بر اساس تعیین حجم نمونه گرین (1991) در رگرسیون 150 دانش آموز دختر مقطع متوسطه انتخاب گردید. آزمودنیها از نظر شادکامی آکسفورد، منبع کنترل راتر، شخصیت نئو و خودکارآمدی دانش آموز مورگان-جینکز بررسی شدند. جهت از تجزیه و تحلیل دادهها از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره به شیوه همزمان با استفاده از نرم افزار SPSS-22 استفاده شد. نتایج: نتایج آزمون همبستگی نشان داد که منبع کنترل با شادکامی (661/0) رابطه مثبت معناداری دارد (01/0P≥). روان رنجورخویی ارتباط منفی (403/0-) با شادکامی داشت (01/0P≥). اما برونگرایی، تجربهپذیری، توافقپذیری و وجدانی بودن دارای رابطه مثبت معناداری در سطح 01/0 با شادکامی بودند. خودکارآمدی تحصیلی نیز دارای رابطه مثبت معناداری با شادکامی در دانش آموزان دختر بود (01/0P≥). رگرسیون همزمان نیز بیانگر آن است که منبع کنترل، ویژگیهای شخصیتی و خودکارآمدی تحصیلی پیشبینی کننده شادکامی در دانش آموزان دختر میباشند (01/0P≥). نتیجهگیری: منبع کنترل، ویژگیهای شخصیتی و خودکارآمدی تحصیلی نقش پیشبینی کننده در شادکامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
شادکامی؛ منبع کنترل؛ ویژگیهای شخصیتی؛ خودکارآمدی تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 309 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 247 |