تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,439 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,456,013 |
تبیین تربیت منش ارسطویی با تأکید بر آرای کریستین کریستینسن | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 12، شماره 1، مرداد 1401، صفحه 121-142 اصل مقاله (642.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید رمضان عقیلی* 1؛ محمدرضا لورایی2 | ||
1دکتری رشته مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
2دانش آموخته دوره ارشد رشته مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
رویکرد فضیلتگرایی در حوزه تربیت اخلاقی در سالهای اخیر احیا شده است و بهطور جدی مورد توجه اندیشمندان مختلف حوزه تربیت اخلاقی قرار گرفته و بر این اساس تنوعی از دیدگاههای مختلف را از عرصه مبانی تربیت اخلاقی تا راهکارهای عملیاتی ایجاد کرده است. اما با وجود این گستردگی و تنوع، ادبیات تولید شده در کشور در حوزه تربیت اخلاقی فضیلت محور تا حد زیادی محدود به آرای دو اندیشمند یعنی توماس لیکونا و دیوید کار بوده است. در پاسخ به این وضعیت ایجاد شده و با هدف معرفی یکی دیگر از اندیشمندان برجسته این حوزه، این پژوهش بر آن است تا آرای پروفسور کریستین کریستینسن را پیرامون تربیت منش مورد بررسی قرار دهد. پروفسور کریستینسن فیلسوف، اندیشمند و مربی ایسلندی است که در حال حاضر قائم مقامی مرکز منش و فضیلت جوبیلی را در دانشگاه بیرمنگام بر عهده دارد. بررسی و تحلیل آثار تولید شده توسط این اندیشمند نشان میدهد که تغییر پاردایمی در مبنای تربیت اخلاقی از اخلاق وظیفهگرا به اخلاق فضیلتمحور، ارائه خوانش روانشناختی از مراتب تحول فضیلت، ترسیم فرایند شکلگیری منش و تقدم آن بر تربیت منش، احصاء مؤلفههای تربیت منش و پرداختن به نقش بیبدیل عواطف در کنار فرایندهای عقلانی در تربیت اخلاقی از مهمترین دغدغههای علمی پروفسور کریستینسن در حوزه تربیت منش بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق؛ تربیت اخلاقی؛ فضیلتگرایی؛ منش؛ کریستین کریستینسن | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 100 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 168 |