تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,207 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,879 |
واکاوی ابعاد و مولفههای شایستگیهای پژوهشی معلمّان از نظر صاحب نظران و خبرگان خارجی و داخلی: یک پژوهش کیفی | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 12، شماره 1، مرداد 1401، صفحه 143-162 اصل مقاله (628.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سمیه طولابی فرد1؛ نادر برزگر* 2؛ سعید علیزاده3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی. دانشکده مدیریت. واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران. | ||
2عضو هیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با هدف واکاوی ابعاد و مولفههای شایستگیهای پژوهشی معلمّان از نظر صاحب نظران و خبرگان خارجی و داخلی انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه جمع آوری دادهها به شکل کیفی بود. جامعه آماری مورد پژوهش در بخش داخلی شامل نظریات و دیدگاههای صاحب نظران و متخصصان در اسناد مکتوب و چاپ شده معتبر مانند کتابها و مقالات و همچنین خبرگان، اساتید، متخصصان حوزه علوم تربیتی و مدیران ارشد آموزش و پرورش تا اشباع نظری 17 نفر بود و در بخش خارجی شامل نظریات و دیدگاههای صاحب نظران و متخصصان بود که نظریات آنها در اسناد مکتوب و چاپ شده معتبر مانند کتابها و مقالات استخراج گردیدند. نمونههای پژوهش در هر دو بخش داخلی و خارجی به روش هدفمند انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها در بخش داخلی فرم فیش برداری و فرم مصاحبه نیم ساختار یافته و در بخش خارجی فرمهای فیش برداری بود. همچنین جهت تجزیه و تحلیل دادهها ازکدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. براساس نتایج پژوهش شایستگیهای پژوهشی معلمان از نظر صاحب نظران و متخصصان داخلی و خارجی در قالب 15 مولفه کلی طبقهبندی شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
پژوهش؛ شایستگیهای پژوهشی؛ معلم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 86 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 163 |