تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,235 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,893 |
الگوی ساختاری موفقیت تحصیلی بر اساس اعتماد به نفس و سرمایه های روانشناختی با میانجی گری راهبردهای مقابلهای (اجتنابی، مسئله مدار و هیجان مدار) | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 12، شماره 1، مرداد 1401، صفحه 181-194 اصل مقاله (597.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل بخشی پور* 1؛ زکیه اولادی2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مشاوره، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف مطالعه حاضر، ارائه الگوی ساختاری به منظور پیشبینی موفقیت تحصیلی بر اساس اعتماد به نفس و سرمایهی روانشناختی با میانجیگری راهبردهای مقابلهای در دانش آموزان بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره متوسطه دوم مدارس شهر مشهد در سال تحصیلی 99-1400 بوده است. روش نمونه-گیری خوشهای چند مرحلهی و حجم نمونه شامل 405 دانش آموز بوده است. دانش آموزان به پرسشنامه های اعتماد به نفس لوزنبرگ، پرسشنامه راهبردهای مقابله با فشار روانی(اندلر و پارکر) و پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روش الگویابی معادلات ساختاری با نرم افزارهای spss24 و ایموس جهت بررسی روابط میان متغیرهای مکنون استفاده شد. نتایج نشان دادند که بین اعتماد به نفس و سرمایه روانشناختی و سبک مقابلهای مسئله مدار با موفقیت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری و همچنین بین سبک مقابلهای اجتنابی با موفقیت رابطه منفی معناداری وجود دارد. اما بین سبک هیجان مدار با موفقیت تحصیلی رابطه معناداری یافت نشد. همچنین اعتماد به نفس و سرمایه روانشناختی با میانجی راهبرد مقابلهای مسئله مدار موفقیت تحصیلی را در دانش آموزان پیش بینی میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
موفقیت تحصیلی؛ اعتماد به نفس؛ سرمایه روانشناختی؛ راهبردهای مقابلهای | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 388 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 215 |