تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,554,470 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,727,467 |
ویژگیهای برنامه درسی سواد انتقادی با رویکرد روییدنی برای دانش آموزان متوسطه | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 12، شماره 1، مرداد 1401، صفحه 195-210 اصل مقاله (744.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیده زهرا باغبانیان1؛ مصطفی قادری* 2؛ مجید علی عسگری3 | ||
1دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه آزاد اسلامی علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشیار مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) | ||
3دانشیارمطالعات برنامه درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، بررسی ویژگیهای برنامه درسی سواد انتقادی با رویکرد روییدنی، از دیدگاه متخصصان برنامه درسی است. روش انجام این پژوهش، با رویکرد کیفی به روش گرانددی است. جامعه آماری این پژوهش، متخصصین رشته مطالعات برنامه درسی بهعنوان نمونه از بین اساتید هیأت علمی دانشگاههای دولتی، آزاد و فرهنگیان در دانشگاههای تهران بودند. روش نمونهگیری هدفمند بود تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و تعداد 13 نفر بهعنوان نمونه در این پژوهش مشارکت داشتند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. روش تحلیل دادههای آن بر مبنای کد گذاری سه مرحلهای باز، محوری و گزینشی اشتراوس و کوربین صورت گرفته است. یافتهها دلالت بر انطباق ویژگیهای رویکرد روییدنی مانند غیر خطی بودن، همبسته با زندگی، آگاهانه و خلاقیتپرور، کاربردی و فعال بودن با برنامه درسی سواد انتقادی داشت. طبق نتایج: برنامه درسی سواد انتقادی برآمده از تعاملات فکری معلم و شاگردان، رویکردی سازنده برای شرکت دادن آنان در تصمیمگیریهای مربوط به تحلیل روابط ناعادلانه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در ساختارها برای اصلاح موقعیت است. بهطوری که از لحاظ فردی برای آنان موجب سازندگی روحی با تقویت نقدپذیری و خود ارزیابیها، و از نظر اجتماعی، انتقال ارزشهای فرهنگی و ملی خودی با پذیرش و حرمتگذاری تفاوتهای عقیدتی، قومی و نژادی دیگر ملتها، صلح و همزیستی مسالمتآمیز را دربر داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد انتقادی؛ برنامه درسی سواد انتقادی؛ برنامه درسی با رویکرد روییدنی؛ دانش آموزان متوسطه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 122 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 195 |