تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,391 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,964 |
بررسی عوامل تطبیقی انسجام نحوی و واژگانی انشاهای دانشآموزان سال سوم و پنجم ابتدایی شهرستان شهریار به منظور ارائه راهکارهای آموزشی مناسب | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 12، شماره 1، مرداد 1401، صفحه 225-236 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرزانه فرضی1؛ فاطمه متقی پور* 2؛ مریم طاهر زاده3 | ||
1کارشناس ارشد و دبیر آموزش و پرورش شهرستان شهریار، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد رشته زبانشناسی همگانی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ایران. دبیر آموزش و پرورش شهرستان شهریار (نویسنده مسول ) | ||
3دکتری زبانشناسی همگانی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. دبیر آموزش و پرورش شهرستان شهریار , | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با اتخاذ رویکرد هلیدی (1976) به" بررسی تطبیقی عوامل انسجام نحوی و واژگانی انشاهای دانشآموزان سال سوم و پنجم ابتدایی" میپردازد. این پژوهش، مبتنی بر روش توصیفی- تحلیلی است. سؤالهای پژوهش: " الف- رشد کدام یک از ابزارهای نحوی باعث میشود که انشاهای دانشآموزان پایۀ پنجم نسبت به دانشآموزان پایۀ سوم از انسجام بیشتری برخوردار باشد؟ ب- چرا به لحاظ واژگانی، دانشآموزان پایۀ پنجم در قیاس با دانشآموزان پایۀ سوم انشاهای منسجمتری مینویسند؟" میباشند و فرضیات این پژوهش عبارتند از: "الف-داشتن ابزارهای نحوی بیشتر مانند ارجاع، حذف و ربط باعث انسجام بیشتر انشاهای دانشآموزان پایۀ پنجم نسبت به دانشآموزان پایۀ سوم میباشد. ب- به نظر میرسد افزایش ذخیره واژگانی و رشد فرایند صرفی مانند: تکرار، باهمآیی و هممعنایی باعث منسجمتر شدن انشاهای دانشآموزان پایۀ پنجم نسبت به دانشآموزان پایۀ سوم است". هدف از این پژوهش تعیین پیشرفت نگارش دانشآموزان پایۀ پنجم نسبت به دانشآموزان پایۀ سوم است. جامعه آماری این پژوهش: شامل دو دسته از انشاهای دانشآموزان پایههای سوم و پنجم ابتدایی است. در این پژوهش دادههای به دست آمده از انشاهای دانشآموزان دو پایه، مورد بررسی کیفی قرار خواهند گرفت، به این ترتیب که تکتک جملات این انشاها از نظر نحوی و واژگانی بررسی میشوند. با توجه به دادههای به دست آمده معلوم شد که دانشآموزان پایۀ پنجم نسبت به دانشآموزان پایۀ سوم از عوامل نحوی و واژگانی بیشتری استفاده کردهاند و این نتیجه به دست آمد که افزایش ذخیره واژگانی و قواعد نحوی دانشآموزان پایۀ پنجم نسبت به دانشآموزان پایۀ سوم باعث شده است که دانشآموزان پایۀ پنجم انشاهای منسجمتری نسبت به دانشآموزان پایۀ سوم بنویسند. | ||
کلیدواژهها | ||
انسجام؛ انشا؛ متن؛ هممعنایی؛ انسجام نحوی؛ انسجام واژگانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 77 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 52 |