تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,268 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,809 |
بررسی رابطه دانش تغذیه با اضطراب کرونا ویروس در دانشجویان تربیت بدنی با رویکرد فعالیت بدنی | ||
تحقیقات در علوم ورزشی و گیاهان دارویی | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 7، خرداد 1401 اصل مقاله (745.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/varzesh.2022.693313 | ||
نویسندگان | ||
فرشید حقیقیوند1؛ زهرا مصلی نژاد* 2 | ||
1موسسه غیر انتقاعی زند | ||
2موسسه غیر انتفاعی زند | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: شیوع بیماری گونه جدیدی از ویروس کرونا (SARS-CoV-2) موجب بروز پاندمی جهانی و مرگ و میر، بروز تغییرات در ساختار اجتماعی و فردی و پیدایش اضطراب و افسردگی در سراسر جهان گردید؛ ولی ارتباط دانش تغذیه ای و میزان اضطراب کرونا با رویکرد فعالیت بدنی در دانشجویان هنوز به خوبی شناخته نشده است. لذا هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه عملکرد تغذیه ای و اضطراب کرونا با رویکرد میزان فعالیت بدنی در دانشجویان شهر شیراز بود. مواد و روشها: در این مطالعه علی مقایسه ای با توجه به ارزیابی جامعه آماری و جدول مورگان از 250 دانشجوی رشته تربیت بدنی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و پس از تشریح ابعاد و مزایای تحقیق پرسش نامه های اضطراب کرونا، میزان فعالیت بدنی جهانی (IPAQ) و دانش تغذیه ای را تکمیل نمودند. جهت تجزیه و تحلیل توصیفی یافته ها از میانگین و انحراف استاندارد استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها با توجه به غیر طبیعی بودن توزیع یافته ها از آزمون های من-ویتنی یو، کراسکال-والیس و برای بررسی همبستگی داده ها از آزمون همبستگی اسپیرمن در نرم افزار SPSS22 در سطح معنی داری 05/0 استفاده شد. یافته ها: نمره اضطراب در سطوح فعالیت بدنی پایین به طور معنی داری بالاتر از نمره اضطراب روانی کرونا در پسران و دختران دانشجو با فعالیت بدنی متوسط بود (05/0≥P) نتایج نشان داد نمره اضطراب کرونا در پسران با میزان فعالیت بدنی متوسط به طور معنی داری کمتر از پسران با میزان فعالیت بدنی پایین بود (001/0=P). میزان فعالیت بدنی با نمره اضطراب روانی (001/0=P)، اضطراب جسمانی (004/0=P) و نمره کل اضطراب (001/0=P) در پسران دانشجو ارتباط معنی دار داشت. همچنین میزان فعالیت بدنی ارتباط معنی دار با اضطراب روانی (001/0=P)، جسمانی (002/0=P) و نمره کل اضطراب کرونا (001/0=P) در دختران دانشجو داشت. رابطه معنی دار و منفی بین میزان اضطراب کرونا با نگرش تغذیه ای در پسران رشته تربیت بدنی وجود داشت (02/0=P). بحث و نتیجهگیری: به نظر می رسد با افزایش میزان فعالیت بدنی میزان اضطراب ناشی از بیماری کرونا کاهش می یابد؛ علاوه بر این با بهبود نگرش تغذیه ای میزان اضطراب کرونا نیز بهبود می یابد؛ با این حال با توجه به محدودیت در مطالعه جوامع مختلف، به نظر می رسد بررسی رابطه دانش تغذیه ای و اضطراب کرونا به پژوهش های بیشتری نیاز دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش تغذیه؛ اضطراب کرونا؛ فعالیت بدنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 217 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 151 |