تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,249 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,894 |
بررسی اثربخشی آموزش مجازی دوره ابتدایی در زمان بیماری کرونا | ||
فصلنامه آموزش و پرورش متعالی | ||
دوره 1، شماره 4، بهمن 1400، صفحه 77-88 اصل مقاله (475.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/ee.2022.1947040.1050 | ||
نویسندگان | ||
صدیقه کارگر خرمی1؛ عفت عباسی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور مرکز دامغان، دامغان، ایران.معلم، آموزش و پرورش | ||
2گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: با تعطیلی مراکز آموزشی در پی شیوع بیماری کرونا، آموزشهای مجازی اهمیت دوچندانی در سراسر جهان پیدا کرده و وارد عرصه آموزشهای رسمی مدارس و دانشگاهها و جایگزین تدریس و تحصیل حضوری گردید و فرصتها و چالشهایی را در عرصه تعلیموتربیت ایجاد کرد. هدف پژوهش حاضر بررسی آموزش مجازی در مدارس ابتدایی شهرستان خرمبید بود. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری معلمان زن دوره ابتدایی شهرستان خرمبید در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که تعدادشان 137 نفر بود و از بین آنها به شیوه تصادفی- طبقهای 101 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته اثربخشی آموزش مجازی در مدارس ابتدایی از دیدگاه معلمان بود که پس از تدوین سؤالات، پرسشنامه در اختیار استاد راهنما و سه نفر از استادان رشته آموزش ابتدایی قرار گرفت و روایی صوری و محتوایی آن تأیید شد. همچنین اعتبار همسانی درونی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت که مقدار آن برای کل پرسشنامه 87/0 بود. دادههای به دست آمده با استفاده از آزمون t با نرم افزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که در تمامی ابعاد پرسشنامه نظر معلمان به سمت گزینههای متوسط به بالا بوده است و آموزش مجازی بر ابعاد اعتقادی، اخلاقی، علمی، فرهنگی، اجتماعی، زیستی، سیاسی و اقتصادی دانشآموزان ابتدایی اثربخش بوده است. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان آموزش مجازی را توسعه داد و در آینده بهعنوان مکمل آموزش حضوری به نحو احسن از آن بهره جست. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مجازی؛ بیماری کرونا؛ اثربخشی | ||
مراجع | ||
Refrences
1- Ahmady, S., Shahbazi, S., and Heidari, M. (2020). Transition to Virtual Learning During the Coronavirus Disease–2019 Crisis in Iran: Opportunity Or Challenge? Disaster medicine and public health preparedness, 14(3), e11-e12.
2- Arkhi, H.G. (2018). Factors Affecting e-Learning Admission from the Perspective of Secondary High School Students Based on Davis Technology Admission Model, M.Sc. Thesis, Mazandaran University. 3- Elgart, M. A. (2017). Can schools meet the promise of continuous improvement? Phi Delta Kappan, 99(4), 54–59.
4- Habibi, A., Mukminin, A., Yaqin, L. N., Parhanuddin, L., Razak, R. A., Nazry, N. N. M., and Fathurrijal, F. (2021). Mapping Instructional Barriers during COVID-19 Outbreak: Islamic Education Context. Religions, 12(1), 50.
5- Marbán, J. M., Radwan, E., Radwan, A., and Radwan, W. (2021). Primary and Secondary Students’ Usage of Digital Platforms for Mathematics Learning during the COVID- 19 Outbreak: The Case of the Gaza Strip. Mathematics, 9(2), 110.
6- Mcgorry, S. Y. (2018). Measuring quality in online programs. Internet and Higher Education; 6(2), 159-177.
7- Mian, A. & Khan, S. H. (2020). Medical education during pandemics: a UK perspective. BMC Medicine; 18(1):100.
8- Mirzaei, H. (2020). Research in Higher Education, Science and the Corona Crisis in Iran, Research Institute for Cultural and Social Studies, Tehran.
9- Mouratidou, K., Karamavrou, S., Karatza, S., and Schillinger, M. (2020). Aggressive and Socially Insecure Behaviors in Kindergarten and Elementary School Students: A Comparative Study Concerning Gender, Age and Geographical Background of Children in Northern Greece. Social Psychology of Education, 23 (1): 259-277.
10- Mousavi, S.M., and Jafari, F. (2020). Virtual Education in the Corona Age, Opportunities and Challenges, First National Conference on Applied Research in Education Processes, Minab.
11- Nichols, M.(2017) A theory fore learning. Educational Technology and Society, 6(2), 1-10.
12- Rezaei, A. M. (2020). Evaluating what students have learned during the Corona: Challenges and solutions. Journal of Educational Psychology, 16 (55), 179-214. 13- Sajed, A.N. (2020). Corona Virus Disease (COVID-19) Outbreak and the Strategy for Prevention. Europasian Journal of Medical Sciences; 2(1): 1-4.
14- Yahyaei, D., Foroushani, Z. J., & Mahini, F. (2012). The School Role in Lively Education and Student's Mental Health. Procedia Social and Behavioral Sciences, 47, 1408-1412. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 395 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 262 |