| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,572,033 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,272,956 |
از «بازی معرفت » تا «بازی حقیقت » مقایس های تحلیلی- تطبیقی میان آراء «کانت » و «گادامر » دربارۀ «بازی | ||
| نقش مایه | ||
| دوره 1، شماره 1، فروردین 1401، صفحه 59-69 اصل مقاله (490.38 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مصطفی رستگاری1؛ موسی اکرمی* 2؛ اسماعیل بنی اردلان3 | ||
| 1دانشجوی دکتری | ||
| 2استادیار گروه فلسفه دانشکده حقوق الاهیات و علوم سیاسی دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران | ||
| 3دانشیار گروه فلسفه هنر دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر دانشگاه هنر تهران | ||
| چکیده | ||
| این مقاله در نگاهی اجمالی، به جایگاه و ماهیت نظریۀ «بازی » در منظومۀ فلسفی دو متفکر بزرگ مغرب زمین «امانوئل کانت » و «هانس گئورگ گادامر » پرداخته، و در مقایس های تحلیلی-تطبیقی، م یکوشد تا بهر هگیری متفاوت این دو فیلسوف را از فرآیند و فرآوردۀ «بازی » در توضیح، تبیین و تفسیر مقولاتی ه مچون «حکم زیباشناختی « ،» آفرینش هنری » و «آثار هنری »، در دو سنّت متفاوت «معرف تشناسانۀ کانتی » و «هست یشناسانۀ گادامری » به نمایش بگذارد. در بخش اول، به ویژگ یهای «بازی » در نظرگاه معرف تشناسانۀ کانت و استفادۀ او از این پدیده برای توصیف حکم زیباشناختی، نسبت قوای شناختی با یکدیگر، و آثار و آفرین شهای هنری مورد بررسی قرار گرفت هاست. در بخش دوم، به مواجهۀ نقادانۀ گادامر با میراث فلسفی_زیباشناختی کانت، و بازتعریف گادامر از مقولات کلیدی زیبایی شناسی کانتی مانند: ذوق، نبوغ، حس مشترک، حکم تأملی و... پرداخته و به جایگزینی «فهم هرمنوتیکی و هست یشناسانه »، به جای «سوبژکتیویسم معرف تشناسانه » کانت در مواجهه با زیبایی و هنر، توسط گادامر، کوشش م یشود تا مبانی و ویژگ یهای «بازی » در نگاه او، که خصلتی فرهنگی - تاریخی، هرمنوتیکی و هست یشناسانه دارد و بهترین سازۀ ممکن برای توصیف «نحوۀ وجود اثر هنری » و «گون های از فهم منحصر به فرد و یگانۀ حقیقت » است، برشمرده شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بازی؛ حکم زیباشناختی؛ سوبژکتیویسم؛ ذوق؛ حس مشترک؛ هرمنوتیک؛ تجربۀ زیسته | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 122 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 121 |
||