تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,444,163 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,462,514 |
شناسایی و رتبه بندی ابعاد و مولفه های تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش | ||
فصلنامه آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی | ||
دوره 6، سال سوم، شماره اول بهار 1401، خرداد 1401، صفحه 1-29 اصل مقاله (2.51 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شبنم ملکشاهی1؛ رمضان جهانیان* 2؛ مهتاب سلیمی3؛ زهرا لبادی4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی،گروه علوم تربیتی،واحد کرج،دانشگاه آزاد اسلامی،کرج ،ایران | ||
2دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران | ||
4استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه ازاد اسلامی، کرج، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش،شناسایی و رتبه بندی ابعاد و مولفه های تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش بود. روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و نوع داده، آمیخته و روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری ، در بخش کیفی، 20نفر از متخصصان دانشگاهی و خبرگان آموزشی، به روش نمونه گیری هدفمند، بر اساس اصل اشباع در نظر و در بخش کمی، 4115 نفر از مدیران و معاونان اداره کل و نواحی چهارگانه آموزش و پرورش و مدارس استان البرز را تشکیل دادند. حجم نمونه با فرمول کوکران، 351 نفر، از روش نمونه گیری تصادفی ساده ،انتخاب شدند.ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه های نیمه ساختاریافته و تحلیل محتوای اسناد و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته، 93گویه ای بودکه روایی آنان با تایید خبرگان دانشگاهی، متخصصان مدیریت آموزشی و تحلیل عاملی تائیدی انجام شدو پایایی آنان با استفاده از آلفای کرونباخ، 984/0تعیین گردید.تحلیل داده ها، برای تعیین و اولویت بندی ابعاد و مولفه ها، با استفاده از معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم و دو نرم افزار SPSS و AMOS استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد، ابعادو مولفه های تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش، دارای5بعد ویژگی های شخصیتی، دانش های مدیریتی، رهبری، مدیریت منابع انسانی، مهارت و توانایی تفکر و اندیشه فلسفی و93مولفه بود. نتیجهگیری: به نظر میرسد، ابعاد و مولفه های پیشنهادی به لحاظ نظری، از اعتبار کیفی و کمی لازم، برخوردار است و می تواند به عنوان چارچوب و مبنایی، برای تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش کشور، مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیران آموزش و پرورش؛ تفکر سیستمی؛ ابعاد و مولفه ها | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 352 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 241 |