تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,272 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,908 |
الگوی شایستگیهای حرفهای اعضا هیات علمی با رویکرد کارآفرینی در دانشگاهها | ||
مطالعات رفتاری در مدیریت | ||
دوره 2، شماره 4، مهر 1390، صفحه 40-61 اصل مقاله (401.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیدمحمد موسوی1؛ محمد حسین پور2؛ یداله مهر علیزاده3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، ایران. | ||
2دانشیار، گروه مدیریت آموزشی. واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، ایران. | ||
3استاد گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاداسلامی، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
اعضاء هیأتعلمی بهعنوان یکی از مهمترین سرمایههای انسانی هر دانشگاه نقش مهمی در عرصه کارآفرینی دارند و زمانی میتوانند در ایفاء این نقش مؤثرتر عمل کنند که از شایستگیهای لازم برای آن برخوردار باشند. هدف مقاله حاضر ارائه الگوی شایستگی اعضاء هیأتعلمی با رویکرد کارآفرینی و بهرهگیری از مدل سه شاخگی و شش سیگما است. روش پژوهش در این مطالعه با توجه به گزارههای تحقیق، آمیخته (ترکیبی) است و از جهت نوع کاربردی و نحوه گردآوری دادهها؛ توصیفی و پیمایشی بوده است. این پژوهش دارای دو بخش اکتشافی شامل؛ شناسایی الگویشایستگیهای حرفهای و نیز استخراج مهمترین مؤلفههای تأثیرگذار بر آن و ارائه یک چارچوب مفهومی پرداخته است. مؤلفههای تأثیرگذار شایستگیهای حرفهای اعضاء هیاتعلمی به روش دلفی و از نظر تخصصی حلقه 10 نفرهای از متخصصان حوزه علوم تربیتی جمعآوری و تحلیل گردید؛ سپس در بخش کمی، مدل بهدست آمده روی اعضاء هیئتعلمی مورد مطالعه به روش الگویابی معادلات ساختاری مورد برازش قرار گرفت. نتایج بدست آمده از پژوهش نشان داد که میتوان شایستگیهای اعضای هیئت علمی را در شش بعد شایستگیهای آموزشی، پژوهشی، سازمانی، اخلاقی، فردی و حرفهای و 44 زیر شایستگی طبقه بندی نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی های حرفهای؛ کارآفرینی؛ اعضاء هیاتعلمی؛ مدل سه شاخگی؛ مدل شش سیگما | ||
مراجع | ||
اوتادی، محمد. صفری، سعید. (1399). بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی و رفتاری در تبیین قصد کارآفرینانه دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاه شاهد)، دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 46، زمستان 1398، صفحه 501-520
حسینی، ر.، طباطباییان، ک.، و گودرزی، ر. (1397). چارچوب توسعه کارآفرینی دانشگاهی در علوم انسانی در ایران. فصلنامه توسعه کارآفرینی، 11 (4).
رضایی، ب و پژوهان، آ (1398)، پتانسیل و بازدارندههای دانشگاه رازی برای تبدیل شدن به یک دانشگاه کارآفرین را تحلیل کنید. فصلنامه سیاست علم و فناوری، 11 (1)، 15-31
رودپشتی، ف. 1387. توسعه منابع انسانی. تهران: ترمه.
ﺳﻠﯿﻤﯽ، ﻗﺎﺳﻢ؛ ﺣﯿﺪری، اﻟﻬﺎم و ﮐﺸﺎورزی، ﻓﻬﯿﻤﻪ. (1394). ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽﻫﺎی اﻋﻀﺎء ﻫﯿﺄتﻋﻠﻤﯽ ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻘﻖ رﺳﺎﻟﺖ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ؛ ﺗﺄﻣﻠﯽ ﺑﺮ ادراﮐﺎت و اﻧﺘﻈﺎرات داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن دﮐﺘﺮی. دوﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻧﻮآوری و ارزش آﻓﺮﯾﻨﯽ، 3(7)، 103-85.
غوریشی خوراسگانی، م. محسنی، ح. صباح زاده، ف (1398)، عواقب بی توجهی به تبدیل دانشگاههای کلاسیک به دانشگاههای کارآفرین. مجله سیاست علم و فناوری، 11 (1)، 51-64.
ﻗﺎﻧﻌﯽراد، ﻣﺤﻤﺪ اﻣﯿﻦ و ﺧﺴﺮوﺧﺎور، ﻓﺮﻫﺎد. (1390). ذهنیتهای ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﻋﻠﻮم ﭘﺎﯾﻪ درﺑﺎره اﺟﺘﻤﺎع ﻋﻠﻤﯽ در اﯾﺮان. دوﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﻧﺠﻤﻦ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ اﯾﺮان، 3(4)، 34-7.
ﻗﺎﻧﻌﯽراد، ﻣﺤﻤﺪاﻣﯿﻦ. (1385). ﺗﻌﺎﻣﻼت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻋﻠﻤﯽ: ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻮردی در رﺷﺘﻪ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ. ﺗﻬﺮان: ﭘﮋوﻫﺸﮑﺪه ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ وزارت ﻋﻠﻮم، ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت و ﻓﻨﺎوری.
کیخا، الف (1390)، رویکرد انتقادی به دانشگاه کارآفرینی. مجموعه مقالات دومین کنفرانس ملی کارآفرینی در دانشگاه صنعتی شریف.
مرتضایی، ح.، صالحی، م.، و نیازآذری، ک. (1397). شناسایی اجزای انسانی مؤثر بر یا ساختار مالی در دانشگاه کارآفرینی و نقش آن در ایجاد اقتصاد دانش بنیان به منظور ارائه مناسب مدل. مجله علوم اجتماعی دانشگاه آزاد شوشتر، 12(41)، 31-60.
ﯾﺪاﻟﻬﯽ ﻓﺎرﺳﯽ، ﺟﻬﺎﻧﮕﯿﺮ؛ زاﻟﯽ، ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ و ﺑﺎﻗﺮی ﻓﺮد، ﺳﯿﺪﻣﺮﺗﻀﯽ، (1390)، ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻋﻮاﻣﻞ ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ: ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی داﻧﺸﮕﺎه ﺟﺎﻣﻊ ﻋﻠﻤﯽ – ﮐﺎرﺑﺮدی، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻋﻠﻢ و ﻓﻨﺎوری، دوره 4، ﺷﻤﺎره 1، ﺻﺺ 32-17.
Alexander, A., Karvonen, M., Ulrich, J., Davis, T., Wade., A (2012). Community College Faculty Competencies. Community College Journal of Research and Practice. 36(11): 849-862.
Aranha, E. A., & Garcia, N. A. P. (2014). Dimensions of a metamodel of an entrepreneurial university. African Journal of Business Management, 8(10), 336-349
Audretsch, D. B. (2014). From the entrepreneurial university to the university for the entrepreneurial society. Journal of Technology Transfer, 39(3), 313.
Beatty, M. (2013). Factors Influencing Faculty Participation in Internationalization at the University of Minnesota’s Schools of Nursing and Public Health: A Case Study. Electronic Thesis and Dissertation Repository. A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Education, University of Minnesota.
Blenker, P., Dreisler, P., Faergemann, H.M., & Kjeldsen, J. (2008). A framework for developing en- trepreneurship education in a university context. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 5(1), 45-63.
Dalmarco, G., Hulsink, W., & Blois, G. V. (2018). Creating entrepreneurial universities in an emerging economy: Evidence from Brazil. Technological Forecasting and Social Change, 135, 99-111.
Divsalar, S., & Bozorgi, F. (2012). Investigating the role of entrepreneurship in economic growth and sustainable development. National Conference on Entrepreneurship and Business Knowledge Manage- ment, Mazandaran University [in Persian].
Dizaji, M., & Zeini, M. (2018). The effect of university education on the development of women entre- preneurship skills. Technology Development Quarterly, 15(57) [in Persian].
Etzkowitz, H. (2016). The entrepreneurial university: Vision and metrics. Industry and Higher Education, 30(2), 83-97.
Findlow, S(2012).. Higher education change and professional-academic identity in newly ‘academic’ disciplines: the case of nurse education. High Education, ١١٧:٦٣–133
Guenther, J., & Wagner, K. (2008). Getting out of the ivory tower–new perspectives on the entrepre- neurial university. European Journal of International Management, 2(4), 400-417.
Kirby, D. A. (2006). Creating entrepreneurial universities in the UK: Applying entrepreneurship theory to practice. Journal of Technology Transfer, 31, 599-603.
Lee, D. Zeng, F. Q., & Zheng, M. Q., (2015). An Empirical Study on the Influencing Factors of University Students' Entrepreneurial Intention-A Research Based on the Chinese Nascent Social Entrepreneur. Journal of Asia Entrepreneurship and Sustainability, 11(1), 89.
Lorz, M. (2011). The impact of entrepreneurship education on entrepreneurial intention. PhD thesis, University of St Gallen.
Martin, B. C., McNally, J. J., & Kay, M. J. (2013). Examining the formation of human capital in entre- preneurship: A meta-analysis of entrepreneurship education outcomes. Journal of Business Venturing, 28(2), 211-224
Peer, V., & Penker, M. (2016). Higher education institutions and regional development: A meta-analy-sis. International Regional Science Review, 39(2), 228-253.
Röpke, J. (1998). The entrepreneurial university. Innovation, academic knowledge creation and regional development in a globalized economy.
Rothaermel, F.T., Agung, S.D., & Jiang, L. (2007). University entrepreneurship: A taxonomy of the literature.Industrial and Corporate Change, 16, 691-791.
Sánchez-Barrioluengo, M., & Benneworth, P. (2018). Is the entrepreneurial university also regionally engaged? Analysing the influence of university’s structural configuration on third mission performance. Technological Forecasting and Social Change.
Sporn, B. (2001). Building adaptive universities: Emerging organisational forms based on experiences of European and US universities. Tertiary Education and Management, 7(2), 121-134.
Wissema, J. G. (2009). Towards the third generation university: Managing the university in transition. Edward Elgar Publishing. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 34 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 43 |