تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,319 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,860 |
رهیافتی به شاخص های محتوایی ادبیات تعلیمی در اشعار، سیره و سخنان امام رضا (علیه السّلام) | ||
فقه و تاریخ تمدّن | ||
دوره 8، شماره 2، تیر 1401، صفحه 1-12 اصل مقاله (823.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امیر علی پور1؛ علی اصغر یساقی* 2 | ||
1گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم (دانشکده علوم قرآنی مشهد) | ||
2استادیار،گروه علوم قرآن و حدیث، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی،مشهد/ ریاست دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه آزاد واحد مشهد. | ||
چکیده | ||
یکی از مهم ترین اهداف ادبیات تعلیمی که سراینده را به سرودن این نوع شعر دعوت می کند، آموزش مسائل اخلاقی، تعلیم اندیشه های پسندیدۀ مذهبی، دینی، فلسفی و عرفانی است.ادبیات تعلیمی، یکی از اصلی ترین و در عین حال موثرترین گونه های ادبی است. ازآنجا که ادبیات هرملّتی آیینۀ تمام نمای تفکّرات، اندیشه ها، فرهنگ و آداب و رسوم آن ملّت است، به بهترین شکل ممکن و با زبانی هنری و به شکل زیبایی به نگارش درآمده است. امام رضا (ع) یکی از شخصیت های دینی است که سخنان منثور و منظوم ایشان از حیث محتوا بسیار معرفت آموز و گره خورده با مفاهیم تعلیمی و اخلاقی است. مقاله حاضر با هدف بررسی اهّم شاخص های محتوایی ادب تعلیمی منظوم و منثور فارسی و عربی در اشعار، سیره و سخنان امام رضا علیه السلام، ابتدا به استخراج مهمترین شاخصهای محتوایی ادبیات تعلیمی پرداخته و سپس با استفاده از شواهد روایی، مصداقهای عینی در سخنان و اشعار آن حضرت بیان نموده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است و با مطالعات احادیث و اشعار رضوی نمونه هایی از مصداق های عینی شاخص های محتوایی ادبیات تعلیمی مشاهده خواهد شد. از جمله مهم ترین این شاخصها می توان به آموزنده بودن، تأکید برعقل گرایی و تفکّر، بی اعتنایی نسبت به دنیا و نکوهش آن، اشاره به آیات و روایات، آموزههای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، ذکر آموزه ها و ارزشهای اخلاقی به شیوۀ پند و اندرز، آموزه های عرفانی، زهد، تعالیم و رهنمودهای دینی، مذهبی، واقع گرایی و دوری از خیالبافی اشاره کرد. آنچه که دستاورد اصلی این پژوهش به شمار می رود، این است که در همۀ اشعار و سخنان آن حضرت، هدف ادبیات تعلیمی و شاخص های آن، که همان آموزش و هدایت مخاطبان است، به کار رفته است و از میان کارکردهای ادبیات تعلیمی بر کارکرد اخلاقی و فرهنگی تأکید فراوان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
امام رضا (ع)؛ ادبیات تعلیمی؛ کارکرد اخلاقی – فرهنگی؛ اشعار؛ سیره | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 121 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 127 |