تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,444,237 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,462,551 |
بررسی مفهوم اشتراک ساختار هندسی در منسوجات و موسیقی معاصر | ||
نقش مایه | ||
دوره 1، شماره 2، شهریور 1401، صفحه 35-40 اصل مقاله (572.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
راضیه جیران زاده* 1؛ سالار ظهوری2؛ ابوالفضل داودی رکن آبادی3 | ||
1دانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، گروه هنر، واحد بین المللی کیش ، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران | ||
2استادیار گروه طراحی پارچه و لباس، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران | ||
3استاد گروه پژوهش هنر، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
موسیقی بهعنوان زبانی جهانی و دارای انرژی خلاقانه در تمامی فرهنگها و اقوام مختلف قلمداد میشود و با پیشرفت تکنولوژی، ما را به تجربیات و حواس نزدیک میکند و معنایی تازه در حوزه خلاقیت میانرشتهای مییابد. در این حوزه، ترجمان از موسیقی و تبدیلش به الگوهایی در طراحی منسوجات و همچنین آهنگسازی بر اساس الگوهای پارچه مورد توجه این نوشتار است. همچنین عناصر مشترک میان این دو ایده را به کمک گرفته تا به این پرسش پاسخ دهد که چگونه ایده آهنگسازان بر اساس الگوی پارچه و برعکس میسر شده است. برای پاسخ به این پرسش ابتدا به نقاط اشتراک این دو حوزه یعنی هندسه فراکتال و ساختار ماتریس پرداختهایم و سپس ایده آهنگسازان قرن بیستم را در بهرهگیری از ماتریس و فراکتال بررسی کردهایم و نهایتاً به بررسی پروژهها و ایده هنرمندان در این حوزه پرداختهایم. | ||
کلیدواژهها | ||
بافندگی؛ هندسه فراکتال؛ ماتریس؛ موسیقی قرن بیستم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 76 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 181 |