تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,523 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,456,161 |
خوانش نگارههای دوزخ اثر جوانی دیپائولو با رویکرد بیشمتنیت ژرار ژنت | ||
نقش مایه | ||
دوره 1، شماره 2، شهریور 1401، صفحه 63-70 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه طهماسبی1؛ سمیه رمضان ماهی* 2 | ||
1کارشناس ارشد گرافیک، گروه هنر، دانشگاه هنر سوره ، تهران ، ایران | ||
2استادیار گروه تصویرسازی، دانشگاه هنر سوره، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در تاریخ هنر و ادبیات جهان بعضی آثار وجود دارند که از شاهکارهای مسلم نبوغ بشری هستند و تنها مختص به یک دوره یا سرزمین نیستند بلکه به همه اعصار و زمین تعلق دارند و با گذر زمان هر روز درخشانتر میشوند. کمدی الهی اثر دانته آلیگیری، از جمله همین آثار است. یکی از هنرمندانی که سرودهای دانته را به تصویر کشید، جووانی دی پائولو نقاش و تذهیبکاری بود که نقاشیهای مذهبی او شدت عرفانی و سبک محافظهکارانه نقاشی تزئینی گوتیک را حفظ کرده است، او به سفارش کلیسا تصویرسازی کتاب کمدی الهی را انجام داد و این اثر شهرت وی را دو چندان کرد. مسئله اصلی در نوشتار حاضر چگونگی کاربست نظریه بیشمتنیت ژرار ژنت در خوانش تصویرسازیهای جوانی دیپائولو از دوزخ دانته میباشد. برای پاسخ به این مسئله که یک متن تصویری چگونه با بیشمتنیت ژنتی خوانش میشود، این مقاله به دنبال پاسخ به این پرسش است که تصویرسازیهای دی پائولو چه بیشمتنهایی را به متن سروده دانته افزوده است؟ در جهت پاسخ به این پرسش، تعداد هشت نسخه از آثار تصویرسازی بخش دوزخ از دی پائولو به عنوان پیکره مطالعاتی و بیشمتنیت به عنوان روش خوانش انتخاب شد. نتایج بررسی حاکی از این است که رابطه بیشمتنیت در عناصر اصلی داستان از نوع همانگونگی و در عناصر فرعی اغلب رابطه بیشمتنی از نوع گشتار تراگونگی مشاهده میشود. مقاله پیش رو به روش توصیفی - تحلیلی انجام شده و کلیه نتایج و دادههای آن با استفاده از منابع کتابخانهای و مقالات علمی گردآوری شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بیشمتنیت؛ ژرار ژنت؛ کمدی الهی؛ دانته آلیگیری؛ جووانی دی پائولو | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 203 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 440 |