تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,520 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,325 |
تحلیل ترامتنیّت حکایتهای برگزیدة اسرارنامه | ||
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی | ||
مقاله 3، دوره 18، شماره 68، مهر 1401، صفحه 71-99 اصل مقاله (801.82 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/mmlq.2022.694065 | ||
نویسندگان | ||
زینب رضاپور* 1؛ مریم زمانی2 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2دانشآموختة کارشناسی ارشد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از راههای شناخت دقیق متون، بررسی تعامل بین آنها است و ترامتنیّت یکی از رویکردهای خوانش متن است که به روشی نظاممند، روابط بین متون را نشان میدهد. بیشتر حکایتهای اسرارنامه، ریشه در آثار پیش از آن دارد ولی شیوۀ تغییر و بازتولید آن بسیار سنجیده و هدفمند بوده است. در این پژوهش به روش تحلیلی- تطبیقی بر اساس نظریة ترامتنیّت ژرار ژنت، به بررسی میزان و چگونگی ارتباط اسرارنامه با زیرمتنهای آن پرداختهایم. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بهرهگیری عطّار از زیرمتنها به شکل ارتباط بینامتنی از نوع صریح و ضمنی و به منظور اعتباربخشی به روایت و تأیید مطلب صورت گرفته است. بیشترین نوع رابطۀ ترامتنی اسرارنامه با زیرمتنهای آن، از نوع زبرمتنی و از نوع همانگونگی و تراگونگی به روش گشتار کمّی و کاربردی است . فرایندهایی چون گشتار انگیزه، گشتار ارزش، گشتار کیفی، فزونسازی، انبساط، برش و تلخیص متن سبب تغییر گفتمان حکایات، برجستهکردن مطلب، افزودن عناصر داستانی و خارج کردن متن از حالت گزارشی به گونة روایی، ارزشکاهی یا ارزشگذاری شخصیّتهای حکایات و متناسبکردن اهداف در روایت عطّار شده است. فرامتنیّت در اسرارنامه از نوع تفسیری است و در تبیین دیدگاههای عرفانی عطّار، بسط بنمایه و نمادین کردن حکایاتی که در مآخذ اسرارنامه به صورت سطحی و تک معنا نقلشدهاند، موثّر بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
عطّار نیشابوری؛ اسرارنامه؛ ژرار ژنت؛ ترامتنیّت؛ گشتار | ||
مراجع | ||
آلن، گراهام. 1385. بینامتنیّت. ترجمۀ پیام یزدانجو. تهران: مرکز.
احمدی، بابک. 1384. ساختار و تأویل متن. تهران: مرکز.
اسماعیلی، اصغر. 1394. «تأثیر اسرارنامۀ عطّار بر گلشن راز شبستری بر اساس نظریۀ بینامتنیّت». مطالعات عرفانی. ش21. صص34ـ5.
ایرانمنش، زهرا. 1400. «بررسی طرحوارهها در کشفالمحجوب و تذکرةالاولیای عطار نیشابوری». ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. ش64. صص78ـ69.
بامشکی، سمیرا. 1393. روایتشناسی داستانهای مثنوی. تهران: هرمس.
پارسانسب، محمّد. 1394. جستارهایی در قصّهشناسی. تهران: چشمه.
پرین، لارنس. 1387. تأمّلی دیگر در باب داستان. ترجمة محسن سلیمانی. تهران: سورة مهر.
پورنامداریان، تقی. 1377. «ابوسعید ابوالخیر از نگاه عطّار». مجلة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت معلم. ش20. صص5-28.
پورنامداریان، تقی و سمیرا بامشکی. 1388. «مقایسة داستانهای مشترک مثنوی و منطقالطیر با رویکرد روایتشناسی ساختگرا». جستارهای نوین ادبی. ش2. صص1-26.
پیرحیاتی، زهرا و علی حیدری. 1400. «بررسی تذکرةالاولیاء و مثنویهای عطّار بر اساس نظریۀ بیشمتنیت ژرار ژنت». پژوهشهای ادب عرفانی (گوهر گویا). ش1. صص18ـ1.
تاجبخش، پروین و صادق، آمنه. 1394. «شگردهای طنزساز در اسرارنامه». پژوهشهای ادبی و بلاغی. ش3. صص58ـ37.
جلیلی، رضا و پرویندخت مشهور. 1397. «تحلیل حکایات اسرارنامه بر پایۀ نظریۀ کانون روایت (درونی و بیرونی) ژنت». مطالعات انتقادی ادبیات. ش8. صص17ـ1.
چهری، طاهره، غلامرضا سالمیان و سهیل یاری. 1392. «تحلیل تقابلها و تضادهای واژگانی در شعر سنایی». پژوهشهای ادب عرفانی(گوهر گویا). ش2. صص158ـ141.
حسنزادة نیری، محمدحسن و گلسا خیراندیش. 1400. «بینامتنیّت در مثنویهای عطّار نیشابوری با حدیقۀ سنایی». متنپژوهی ادبی. ش9. صص134ـ113.
حسنی، مسعود و فرهاد درودگریان. 1401. «بازنمایی گذار عرفانی ابوسعید ابوالخیر در چارچوب نظریة مناسکگذار». ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. ش66. صص154ـ123.
خدادادی، فضلالله و رضا سمیعزاده. 1398. «ساختار چندگانۀ روایت در اسرارنامۀ عطّار». مطالعات عرفانی. ش30. صص102ـ81.
روحانی، مسعود و محمد عنایتی قادیکلایی. 1395. «تقابلهای دوگانه در غزلیات عطار نیشابوری». زبان و ادبیات فارسی. ش81. صص221ـ201.
روضاتیان، مریم و فاطمهالسادات مدنی. 1396. «بررسی بینامتنی حکایات مشترک تذکرةاالاولیاء و منطقالطیر عطّار نیشابوری». ادب فارسی. ش1. صص112ـ95.
صافی، حامد، مهدخت پورخالقی، فرزاد قائمی و سمیرا بامشکی. 1395. «بررسی داستان کیومرث در شاهنامه و تواریخ عربی متأثر از سیرالملوکها بر اساس فزونمتنیّت ژرار ژنت». متنشناسی ادب فارسی. ش29. صص34ـ17.
صنعتینیا، فاطمه. 1369. مآخذ قصص و تمثیلات مثنویهای عطّار نیشابوری. چ1. تهران: زوار.
عرب یوسفآبادی، فائزه و زهرا اختیاری و جواد مرتضایی و سمیرا بامشکی. 1392. «ترامتنیّت در مقامات حمیدی». پژوهشهای ادبیّات تطبیقی. ش1. صص139ـ121.
عطّار نیشابوری، فریدالدین. 1392. اسرارنامه. تصحیح محمدرضا شفیعیکدکنی. تهران: سخن.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ . 1383. منطقالطیر. تصحیح محمدرضا شفیعیکدکنی. تهران: سخن.
فاطمی، مرضیهسادات. 1386. «تحلیل ساختاری و محتوایی حکایتهای اسرارنامة عطار». پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشگاه قم.
فروزانفر، بدیعالزمان. 1340. شرح احوال و نقد و تحلیل آثار شیخ فریدالدین عطار. تهران: دهخدا.
قاسمیفرد، حسین و سید حسین سیدی. 1397. «بررسی و تحلیل کارکردهای اخلاقی تمثیل در اسرارنامۀ عطّار نیشابوری». تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی. ش10. صص66ـ44.
کِنی، دبیلو. 1380. چگونه ادبیات داستانی را تحلیل کنیم؟. ترجمة مهرداد ترابی و محمد حنیف. تهران: زیبا.
مایر، فریتس. 1378. ابوسعید ابوالخیر: حقیقت و افسانه. ترجمة مهرآفاق بایبوردی. زیر نظر نصرالله پورجوادی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
مکاریک، ایرنا ریما. 1385. دانشنامۀ نظریههای ادبی معاصر. ترجمۀ مهران مهاجر و محمّد نبوی. تهران: آگه
میبدی، رشیدالدین ابوالفضل. 1382. کشفالأسرار و عدةالأبرار. به کوشش علیاصغر حکمت. ج2. تهران: ابنسینا.
نامورمطلق، بهمن. 1391. بینامتنیّت: از ساختارگرایی تا پسامدرنیسم. تهران: سخن.
ـــــــــــــــــــــــــ . 1386. «ترامتنیّت مطالعۀ روابط یک متن با دیگر متنها». پژوهشنامۀ علوم انسانی. ش56. صص98ـ 83.
ـــــــــــــــــــــــــ . 1391. «گونهشناسی بیشمتنی». فصلنامۀ پژوهشهای ادبی. ش38. صص152ـ139.
نصر اصفهانی، محمدرضا و مرضیهالسادات فاطمی. 1390. «بررسی روایتشناسی حکایتهای اسرارنامۀ عطّار». کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی. ش23. صص134ـ113.
نیشابوری، ابواسحاق. 1382. قصصالأنبیاء. به اهتمام حبیب یغمایی. تهران: علمی و فرهنگی.
English Sources Genette, G. 1997. Palmpsests: Literature in Second Degree.Trans: Channa Newman and Calude Doubinsky. Lincoln: University of Nebraska Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 305 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 316 |