تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,520 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,325 |
طراحی مدل عوامل میانجی گری در انتقال باورهای کارآفرینی به دانشآموزان هنرستانهای کاردانش استان گیلان | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 12، شماره 1، مرداد 1401، صفحه 271-284 اصل مقاله (568.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عزت اله مرادی1؛ اصغر نخستین گلدوست* 2؛ صدرالدین ستاری3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریتآموزشی،واحد اردبیل،دانشگاهآزاد اسلامی،اردبیل، ایران، | ||
2استادیار،گروه علوم تربیتی،واحد اردبیل،دانشگاه آزاد اسلامی،اردبیل،ایران.*نویسنده مسئول | ||
3دانشیار،گروه علوم تربیتی،واحد اردبیل،دانشگاه آزاد اسلامی،اردبیل،ایران، | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل عوامل میانجیگری در انتقال باورهای کارآفرینی به دانشآموزان هنرستانهای پسرانه کاردانش استان گیلان میباشد. روش پژوهش آمیخته اکتشافی بوده و بصورت کیفی و کمی به بررسی مولفههای مورد نظر پرداخته شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر در بخش کیفی 34 نفر از کارشناسان فنی اداره آموزش و پرورش استان گیلان در سال تحصیلی 1400-1399 بوده که تعداد 20 نفربصورت هدفمندبعنوان نمونه انتخاب شدند و دادههای مربوطه به وسیله مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری شد و سپس در بخش کمی از 251 نفر از مدیران و هنرآموزان هنرستانها به کمک جدول مورگان تعداد 148 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی ساده برای جمع آوری اطلاعات بوسیله پرسشنامه انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات تحقیق حاضر در بخش کیفی بصورت کدگذاری از نرمافزار (MaxQDA) و در بخش کمی بصورت معادلات ساختاری از نرم افزار (Smart PLS 2.0) استفاده شد.یافته های این تحقیق نشان داد عوامل میانجیگری شامل مولفههایی از جمله جنسیت، سن، محتوی اجتماعی، محتوی کارآفرینی و رشته تحصیلی میتواند در انتقال الگوی باور کارآفرینی به دانش آموزان بسیار موثر واقع شوند. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که در جوامع کارآفرینیمحتوی اجتماعی درس برای فرد مهم است. ایجاد و تقویت ارزشها، نگرشها و رفتارهای کارآفرینانه، به طور کلی تحت عنوان فرهنگ سازی کسب و کار، از مولفههای اصلی رویکرد دولتها در توسعه کارآفرینی است. | ||
کلیدواژهها | ||
عوامل میانجیگری؛ کارآفرینی؛ انتقال باورکارآفرینی؛ دانش کارآفرینی؛ کاردانش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 96 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 55 |