تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,430 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,995 |
ارائه راهبردهای مؤثر بر توسعه توانمندیهای کارآفرینی در مدارس ابتدایی | ||
فصلنامه مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 6، مرداد 1401، صفحه 71-84 اصل مقاله (579.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/mlseo.2022.694298 | ||
نویسندگان | ||
فریبا احمدپور کریم آبادی1؛ لیلا بهمئی* 2؛ غلامحسین برکت3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. | ||
2استادیار گروه آموزش ابتدایی، واحد امیدیه، دانشگاه آزاد اسلامی، امیدیه، ایران. | ||
3دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
با توجه به نقش کارآفرینی در نظام آموزش و پرورش، لزوم الگویی در این زمینه برای دانشآموزان ابتدایی ضروری میباشد. این مطالعه از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران، معاونان، کارشناسان و معلمان مقطع ابتدایی در شهر بندرماهشهردر سال 99-1398 می باشد که تعداد آنها 754 نفر میباشد و با روش نمونه گیری تصادفی ساده، 255 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامهها مورد تأیید متخصصان قرار گرفته است. پایایی پرسشنامهها براساس ضریب آلفای کرونباخ، برابعاد هر یک از متغیرها برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. یافتهها نشان داد که شرایط علی (معلمان، روش تدریس، کتاب درسی، دانش آموزان) بر توسعه تواناییهای کارآفرینی تأثیر مثبت دارد. همچنین شرایط زمینهای (امکانات و تجهیزات، فرهنگ کارآفرینانه، جو سازمانی) بر راهبردهای توانمندیهای کارآفرینی تأثیر معنی داری دارد اما فرهنگ کارآفرینانه بر راهبردهای توانمندیهای کارآفرینی تأثیر معنی داری ندارد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار آماری 24 spss و Smart PLS استفاده شد. همچنین، نتایج نیز نشان از تأثیر شرایط مداخلهگر (تحریمهای اقتصادی، قوانین و مقررات، حمایت دولت، ساختار) بر راهبردهای توانمندیهای کارآفرینی دارد. همچنین توسعه تواناییهای کارآفرینی در دانشآموزان مقطع ابتدایی بر راهبردها و در نهایت راهبردها بر پیامدها (بهبود مهارتهای فردی، رشد اقتصادی و کسب و کار) تأثیر مثبت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگو؛ توسعه؛ توانایی؛ کارآفرینی؛ مدارس ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 336 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 734 |