تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,313 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,933 |
حکمت تصویر سینمایی در داستان زال و رودابه | ||
جستارهای ادبی (ادبیات تعلیمی) | ||
دوره 15، شماره 2، شهریور 1401، صفحه 113-146 اصل مقاله (533.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
آناهیتا متمنی* 1؛ هنگامه آشوری2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال | ||
2استادیار گروه زبان ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال | ||
چکیده | ||
داستان فصل مشترک میان ادبیات و بسیاری از هنرهاست. هنرهایی چون تئاتر، سینما و حتی نقاشی و موسیقی. اما داستان برای تبدیل شدن به فیلمنامه باید دارای ویژگی هایی باشد که ابتدایی ترین آن تصویری بودن داستان ادبی مورد نظر است. چرا که تصویر برآمده از وصف شاعر یا نویسنده جاندارترین عنصری است که بیننده را به درک موقعیت مکانی و زمانی می رساند. از این رو در مقالة حاضر سعی شده است با تمرکز بر عناصر«تصویر» و«داستان» که از مهمترین عوامل ساختاری در شکل گیریِ فیلمنامه هستند، از آمادگی و قابلیت داستان های شاهنامه در برگردان به قالب فیلمنامة داستانی سخن گفت. بدین منظور با تعریف کلیاتی چون تصویر(اعم از حماسی و سینمایی)، داستان و فیلمنامه بحث را آغاز نموده و در ادامه با طبقه بندی و شرح ساختار داستانی فیلمنامه که بیشتر مبتنی بر عناصر تصویری و داستانی چون صحنه، شخصیت، پیرنگ، مضمون، و گفتگو است، بحث را پی گرفته و در این میان با نشان دادن نمونه هایی از داستان «زال و رودابه» و تطبیق ساختار داستانیِ آن با ساختار فیلمنامه و آوردن نمونه هایی از تصویرسازی در این داستان، پژوهش به انجام میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
شاهنامه؛ تصویرحماسی؛ فیلمنامه؛ زال و رودابه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 75 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 237 |