تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,004 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,547,989 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,628,301 |
مضامین اسطوره ای گیاهان و حیوانات در اوستا و بندهش | ||
جستارهای ادبی (ادبیات تعلیمی) | ||
دوره 15، شماره 2، شهریور 1401، صفحه 197-219 اصل مقاله (409.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
معصومه محلوجی زاده مهابادی1؛ حمیدرضا شایگان فر* 2؛ مهرانگیز اوحدی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحدتهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران | ||
2دانشیار و عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3دانشیار و عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
اوستا و بندهش به عنوان قدیمی ترین متون ایران باستان حاوی اساطیر مختلف از جمله مضامین مربوط به حیوانات و گیاهان است. در اوستا حیوانات به دو دسته اهورایی و اهریمنی یا مفید و مضر تقسیم شده اند و حیوانات اهلی، قابل احترام و یاری گر سروش هستند. اسطورۀ گاو نخستین، که در اساطیر ایران وجود دارد؛ با آفرینش هستی عجین و همراه است. گوشورون، فرشتۀ نگهبان گله ها و جانوران سودمند و در ادبیات پهلوی روانِ گاو نخستین دانسته شده است و اما در مورد گیاهان از جمله مراحل تهیۀ عصارۀ گیاه هوم و کاربرد آن در مراسم مذهبی ریشه در اساطیر دارد. در بندهش هر یک از گیاهان به امشاسپندی تعلق دارد و در مورد انواع گیاهان و رستنی ها بحث میشود و نویسنده برخی از ویژگی های گیاهان را اهریمنی می داند. داشتن ویژگیهای خاص دلیل سروری حیوانات دانسته شده است. نامگذاری ماه های ایرانی با رستنی ها ارتباط دارد و با مباحث مربوط به طبیعت قابل بررسی است. در این پژوهش، با روش تحلیلی- توصیفی مشخص شد گیاهان و حیوانات در اساطیر ایرانی چون اسطورههای اقوام دیگر گرامی و مقدس دانسته شدهاند. آیین هایی چون قربانی، انتساب به ایزدان و امشاسپندان، شباهت میان انسان و اجزای طبیعت که ریشه در اساطیر دارد و به ادبیات عرفانی هم راه یافته است؛ باعث شده است تا این بن مایهها مقدس شناخته شوند و در مناسک از آنها بهره برده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
اسطوره؛ گیاه؛ حیوان؛ اوستا؛ بندهش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 475 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,449 |